Letiště Praha-Ruzyně

Správa letišť dokončuje první fázi jarní opravy dráhového systému

Rostoucí intenzita provozu na mezinárodním Letišti v Praze-Ruzyni vyžaduje průběžnou údržbu a revizi vybavení letiště včetně pravidelných oprav dráhového a pojížděcího systému. Letošní jarní údržbu dráhového systému ČSL zahájila 5. dubna a bez přerušení leteckého provozu ji dokončí zhruba do začátku června. Opravu hlavní dráhy – severovýchodní dráhy 06/24 – ČSL dokončuje tento týden, oznámila mluvčí státního podniku Anna Kovaříková. Dodala, že současný systém údržby potrvá do doby, než bude uvedena do provozu paralelní dráha 06R/24L. Pak už nebude zapotřebí při opravách přesouvat provoz na vedlejší dráhu a obyvatele městských částí a obcí v okolí letiště nebude obtěžovat hluk letadel.

Vzletové a přistávací dráhy (RWY), pojezdové dráhy a světelné zabezpečovací zařízení se standardně udržují podle mezinárodních norem stanovených pro bezpečnost civilního leteckého provozu. Pravidelnou údržbu drah provádí ČSL vždy před letní sezonou po provozně náročném zimním období, které se, stejně jako u pozemních komunikací, do určité míry nepříznivě projevuje na technickém stavu povrchu drah. Dvacetileté stáří povrchu, extrémní letní teploty v loňském roce, nepříznivé meteorologické podmínky poslední zimy, namáhání středních úseků ranvejí dynamickými rázy při pohybech letadel a soustředění provozu do středních pruhů drah letos vyžadovalo opravu moderní technologií, která se na pražském letišti zatím nepoužívala. Nejvíce poškozený pruh betonu v šíři 30 metrů se bourá a nahrazuje modifikovaným asfaltovým betonem. Na rozdíl od běžného betonu je tento materiál pružný a nevyžaduje tak dlouhou dobu zrání. Jeho cena je srovnatelná s klasickým betonem.

Současně s velkou rekonstrukcí střední části obou drah provádí ČSL běžnou každoroční revizi celého povrchu obou ranvejí. Při ní dráhy čistí od gumových stop podvozkových kol letadel a provádí na ní revizi naváděcích světel.

V druhé fázi oprava dráhy 13/31

V druhé fázi bude předmětem oprav kolmá dráha 13/31. Při severním a západním směru větru mohla letadla v době opravy hlavní dráhy přistávat jen na ranvej směřující na severozápad, takže se veškerý provoz přibližoval přes město. Při jižním větru zase letadla směrem nad město startovala. Návaznost prací při opravě vzletových a přistávacích drah RWY 06/24 (o rozměrech 3715×45 metrů) a RWY 13/31 (délka 3250, šířka 45 metrů) byla navržena v několika fázích tak, aby jejich vliv na běžný letištní provoz a současně hlukové dopady plynoucí z převedení provozu vždy na jednu z drah byly v obytných částech Prahy 6 a 13 i v okolních obcích co nejmenší. „Podle plánu údržby byla nejprve rekonstruována dráha 06/24, směr Přední Kopanina – Jeneč, na níž se kromě úprav dráhového povrchu revidovalo i světelné zabezpečovací zařízení,“ řekl náměstek generálního ředitele ČSL pro úsek letištního provozu Petr Hloušek. „Poté, co bude zrekonstruovaná dráha 06/24 uvedena do standardního provozu, bude zahájena údržba dráhy 13/31, směr Řepy – Dobrovíz,“ dodal. Letiště Ruzyně má nyní teoreticky tři dvousměrné dráhy. Kromě hlavní ranveje ve směru Jeneč – Přední Kopanina a opačně používá dráhu, na kterou mohou letadla přistávat přes město ze směru Řepy nebo naopak přes Dobrovíz. Dráhu ve směru Chýně – Přední Kopanina a opačně letiště využívá pro parkování letadel, je totiž ve špatném technickém stavu a její oprava by nebyla efektivní. Přes nevyužívanou dráhu totiž povede nová paralelní dráha, kterou chce letiště postavit zhruba v roce 2009.

Vzhledem k dynamickému vývoji letiště počítají plány výhledového rozvoje i se stavbou paralelní dráhy kolem roku 2007 (RWY 06R/24L nebo také BIS dráha). Nová dráha by v budoucnu měla dále zvýšit hodinovou přepravní kapacitu letiště v Praze, zefektivnit využití drah v případě nepříznivých meteorologických podmínek a významně napomoci k naplnění ambic stát se jedním z klíčových evropských letišť. Zároveň paralelní dráha umožní maximální redukci provozu na stávající RWY 13/31 a z toho plynoucí snížení provozu letadel přibližujících se na přistání přes zastavěné oblasti Prahy. Nová paralelní dráha by měla stát pět až sedm miliard Kč.

(spa)

Termíny prací na údržbě drah

• od 5. dubna do 16. května je uzavřena dráha 06/24 a provoz je převeden na dráhu 13/31; ve většině případů se přistává ze směru Praha Butovice –Praha Řepy – letiště Praha; vzlety jsou v převážné míře prováděny ve směru na Dobrovíz a Hostouň.

• od 17. května do 13. června bude po dobu oprav uzavřena dráha 13/31;provoz bude probíhat na dráze 06/24 ve směru Praha Suchdol – letiště Praha – Jeneč.

spinner