Singapore Airlines

SIA se připravují na zavedení nejdelšího letu v historii civilního letectví

V únoru příštího roku zahájí letecká společnost Singapore Airlines (SIA) provoz na zatím nejdelší pravidelné lince světa mezi Singapurem a Los Angeles v Kalifornii. Vzdálenost 7900 námořních mil (14 631 kilometrů) letadlo bez mezipřistání překoná ve východním směru za 16,0 a v západním směru za 18,5 hodiny. Na srpen příštího roku pak vedení SIA plánuje otevření další nové dlouhé trasy do New Yorku, díky níž cestující při cestě do USA ve srovnání se současnou trasou s mezipřistáním v Tchajpeji nebo v Tokiu ušetří až šest hodin. V polovině listopadu to v Praze oznámil Market Development Manager Singapore Airlines Norbert Hofmann.

Členská společnost aliance Star Alliance již kvůli novým linkám rozšířila flotilu o pět nejnovějších letadel Airbus 340–500 s velmi dlouhým doletem. Dopravce u evropského konsorcia Airbus v roce 1998 objednal pět letadel tohoto typu a na dalších pět má opci. Konečná cena kontraktu – 2,2 miliardy USD – zahrnuje i náhradní díly a motory (každé letadlo pohání čtyři motory Rolls-Royce Trent).

„Letadlo jsme pojmenovali A345 LeaderShip, abychom zdůraznili jeho unikátní charakter a soustavné úsilí Singapore Airlines o inovaci produktů a služeb,“ řekl již dříve při prezentaci nového stroje viceprezident SIA pro obchodní styk

Michael Tan. „Byli jsme průkopníky letů bez mezipřistání na trasách mezi Singapurem a Londýnem, mezi Hongkongem a San Franciskem, a činíme tak znovu nyní s Airbusem A345 LeaderShip,“ dodal.

Nová dimenze pohodlí

Konfigurace nového letadla má nanejvýš luxusní charakter – je v něm pouze 181 sedadel ve dvou třídách. V třídě A345 LeaderShip Raffles (business třída dopravce tradičně nese jméno zakladatele současného Singapuru sira Stamforda Rafflese) je to 64 nově vyvinutých, mimořádně pohodlných sedadel SpaceBed s odstupem 163 centimetrů, která lze proměnit ve vodorovné lůžko o šířce 66 a délce

198 centimetrů. Mimořádné je i využití informačních technologií v zákaznickém servisu. Palubní zábavní systém KrisWorld cestujícím umožňuje, aby si pomocí osobní obrazovky s úhlopříčkou 26,5 centimetru vybírali z 200 televizních a hudebních programů, her a zpravodajských kanálů. Díky unikátnímu systému audiovizuálních programů na vyžádání WiseMen si mohou kdykoli film zastavit, přetočit nebo si pustit jiný. Dálkové ovládání jim navíc zároveň slouží jako palubní telefon.

Sedadla SpaceBed a systém WiseMan budou na cestující čekat nejen v novém airbusu – SIA je postupně zavádí v první a v business třídě na všech svých dálkových trasách. Na krátkých trasách současně SIA představuje novinku v podobě sedadla Ultimo.

Singapore Airlines se vrací k zisku

SIA má pobočky v 35 zemích a létá do 63 měst. Její provozní flotilu s průměrným stářím (k září) pět let a pět měsíců v současné době tvoří 27 letadel typu Boeing 747–400 a 51 letadel Boeing 777, celkem o šestnáct méně než loni.

V druhém čtvrtletí svého finančního roku (do konce září) se skupina vrátila k zisku. I když se její výnosy ve srovnání s prvním čtvrtletím zvýšily o 52,3 procenta na 2 518,1 miliónu €, stále byly o 6,4 procenta nižší než ve stejném období loňského roku. Skupině se však současně podařilo v důsledku omezení kapacity a redukce nákladů snížit výdaje o 9,1 procenta, takže ve druhém čtvrtletí nakonec vytvořila provozní zisk ve výši 315 miliónů SGD (155 miliónů €) a zisk před zdaněním 392 miliónů €. Celkem v druhém čtvrtletí přepravila 3,644 miliónu cestujících – o 88 procent více než v prvním čtvrtletí, ale o osm procent méně než v druhém čtvrtletí loňského roku. Nákladní divize SIA Cargo přepravila 264,7 tisíce tun nákladu, o sedm procent více než v prvním čtvrtletí a o dvě procenta více než ve stejném období loňského roku.

„Trh se rychle vzpamatovává, krizi považujeme v podstatě za uzavřenou,“ řekl v Praze zástupce SIA pro práci s veřejností Peter Tomasch. S ústupem SARS v regionu podle něj poptávka kladně zareagovala na propagační akce. Dopravce tak mohl postupně obnovovat lety, které zastavil v době epidemie SARS. Do konce září se kapacita vrátila na přibližně 90 procent úrovně před vypuknutím epidemie a již na konci srpna mohla SIA zavést i novou linku do Bangalore. Ruku v ruce s obnovováním služeb pro cestující se vrací i cargo kapacita. Ovšem vzhledem k tomu, že vývoz z Ameriky i z Evropy zůstává na nízké úrovni, neočekává zatím vedení SIA Cargo v nákladní dopravě významnější nárůst vytížení kapacit a výnosů.

V následujících dvou čtvrtletích společnost očekává silnou poptávku a bude na to reagovat zvyšováním kapacity. Vedle nových dálkových letů do USA na začátku příštího roku zavede i novou linku do Shenzenu.

GSA singapurského dopravce pro Českou republiku je pražská společnost Special Tours Praha, s. r. o. V loňském roce podle jejích údajů se SIA do Singapuru přes Frankfurt cestovaly asi čtyři tisíce Čechů a tisícovka Slováků. Na českém trhu SIA spolupracují s aliančním partnerem Lufthansou.

Luboš Spálovský

www.singaporeair.cz

spinner