Řízení letového provozu

ŘLP a Hochtief VSB podepsaly smlouvu o výstavbě střediska v Jenči

Komplex Národního integrovaného střediska řízení letového provozu (IATCC) v Jenči u Prahy pro potřeby státního podniku Řízení letového provozu (ŘLP) postaví společnost Hochtief VSB. Minulý týden její zástupci – předseda představenstva Václav Matyáš a člen představenstva Miloš Brejcha – spolu s generálním ředitelem ŘLP Petrem Maternou slavnostně podepsali smlouvu o vybudování díla v hodnotě kolem jedné miliardy Kč.

Výstavbu střediska Hochtief zahájil již tento týden; dokončení se předpokládá v dubnu roku 2005 a do plného provozu by mělo být uvedeno v listopadu roku 2006 (viz DN 21/03).

Výstavba vlastního – z architektonického hlediska velmi nápaditého objektu – si podle generálního ředitele ŘLP Petra Materny vyžádá jen zhruba třetinu celkových nákladů na vybudování centra, zbylé dvě třetiny pohltí jeho vybavení moderními technologiemi. Jejich základ bude tvořit současný radarový systém na nové hardwarové platformě. Na dodavatele technologií, které nevyžadují zachování kontinuity, ŘLP podle Petra Materny vypíše standardní výběrová řízení. Celkem půjde o investici přesahující celkové investice firmy od roku 1992, státní podnik nicméně nebude požadovat žádnou státní dotaci ani záruku za úvěr, část uhradí z vlastních zdrojů.

Celý komplex se bude skládat z několika základních celků. Vedle pracoviště řízení letového provozu v něm budou mimo jiné také technické a administrativní prostory a parkovací místa. Civilní i vojenští dispečeři se do střediska přestěhují po vybavení objektu a vyškolení obslužného personálu v roce 2006. Na letišti Praha-Ruzyně zůstanou jen řídící letového provozu, kteří poskytují letištní služby řízení z letištní věže TWR Praha, a Letecká škola ŘLP. Přechod do nového střediska neohrozí rozsah ani kvalitu poskytovaných služeb, zdůraznil Petr Materna.

Nejmodernější zázemí

Nový komplex v Jenči poskytne nejmodernější zázemí pro všechny činnosti spjaté s řízením letového provozu; současně umožní postupné začleňování civilně vojenské oblastní služby řízení letového provozu, což by mělo dále zvýšit plynulost a bezpečnost letecké dopravy nad územím ČR.

Výstavbu nového střediska si mimo jiné vynutilo zvyšování hustoty letového provozu nad územím České republiky. Za posledních deset let se počet pohybů ve vzdušném prostoru ČR zečtyřnásobil a loni se meziročně dále zvýšil o 9,1 procenta na 395,1 tisíce. Podle prognózy organizace Eurocontrol by se letos měl jejich počet zvýšit o dalších 4,5 procenta; odhad ŘLP je dokonce ještě vyšší.

ŘLP zaměstnává 763 pracovníků a poskytuje letové provozní služby ve vzdušném prostoru České republiky a na čtyřech tuzemských letištích. Provozuje také leteckou a informační službu a leteckou školu. Loni podnik při tržbách 1926,5 miliónu Kč meziročně zvýšil čistý zisk o 28,6 procenta na 192,8 miliónu Kč. Tento týden dále snížil ceny za přibližovací a letištní služby.

Hochtief VSB je jednou z největších stavebních firem v České republice. Pro ŘLP již realizovala projekty na letištích v Karlových Varech, Brně a Praze. V Praze-Ruzyni také v současné době buduje nový cargo terminál Českých aerolinií. Mezi její stěžejní akce patří například první a druhý výrobní blok jaderné elektrárny Temelín, administrativní budova hlavní správy ČEZ, zábavní centrum Černý Most nebo regionální centrum T-Mobile Hradec Králové.

(spa)

www.rlp.cz

www.hochtief-vsb.cz

spinner