17. srpna 2006
Letový provoz v českém vzdušném prostoru v prvním pololetí meziročně vzrostl jen nepatrně. Využilo jej 289 995 letadel, jen o 0,2 procenta více než ve stejném období loňského roku. V prvním pololetí loňského roku přitom Řízení letového provozu ČR registrovalo meziroční nárůst o 14 procent. růstu jsou vysoké ceny leteckého paliva. Český vzdušný prostor využívali v nedávných letech kvůli nízkým poplatkům i dopravci, jejichž nejkratší trasa nevedla přímo přes území České republiky. V době, kdy bylo levnější palivo, se jim vyplatilo letět delší trasu přes (z hlediska poplatků za služby ŘLP) „levnou“ ČR než například přes dražší Rakousko. Tato výhoda však již kvůli drahému palivu pro letecké dopravce nepředstavuje dostatečnou kompenzaci. Dynamika nárůstu letového provozu v České republice se tak z nejvyšších hodnot v Evropě v letech 2002 až 2004 vrátila k evropskému průměru, což je provozně i ekonomicky očekávaný jev. V souvislosti s tím ŘLP vykázalo také výrazný pokles zpoždění na jeden provedený let. V celém evropském vzdušném prostoru bylo v prvním pololetí letošního roku zaznamenáno 4,622 milionu letů, o 3,8 procenta více než ve stejném období roku 2005. Nejrušněji bylo na evropském nebi 30. června, kdy střediska řízení letového provozu v Evropě naváděla 31 868 letů. V případě traťového provozu ve vzdušném prostoru ČR byl nejvyšší denní provoz zaznamenán 29. června (celkem 2043 tranzitních letů). Na rozdíl od stagnujícího tranzitního provozu pokračoval i v prvním pololetí nárůst počtu letadel přistávajících na českých letištích. Na letišti Praha-Ruzyně zaznamenalo ŘLP během prvním šesti měsíců roku téměř 80 tisíc přistání nebo vzletů letadel, meziročně o tři procenta více. Nejhustší provoz zažilo pražské letiště 22. června, kdy na něm přistálo nebo z něj odstartovalo 628 letadel. Pozitivní provozní vývoj bylo možné sledovat i na regionálních letištích v Brně (11 tisíc pohybů) a Ostravě (téměř osm tisíc pohybů), a to především díky zahájení pravidelné letecké dopravy a silné letní charterové sezoně. Letiště v Karlových Varech bylo z důvodu rekonstrukce přistávací dráhy několik měsíců uzavřeno, a nelze je proto objektivně srovnávat. Richard Klíma, ŘLP ČR