Konference ATC Maastricht se věnovala i bezpečnosti a ekologii

Řízení letového provozu

Nizozemský Maastricht se letos v únoru již popatnácté stal dějištěm mezinárodní konference a výstavy věnované problematice dalšího rozvoje služeb řízení letového provozu v Evropě i ve světě. Vzhledem k intenzivně probíhajícímu procesu evropské integrace řízení letového provozu (ATM) byla konference tematicky zaměřena na budování nadnárodního systému ATM. Letecká doprava se nachází ve fázi dynamického rozvoje, což potvrdila již úvodní prezentace generálního ředitele Evropské organizace pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL) Víctora Aguada. Celkový meziroční nárůst letového provozu v členských státech EUROCONTROL za loňský rok dosáhl 4,9 procenta a prognózy dalšího vývoje ve střednědobém i dlouhodobém výhledu jsou neméně pozitivní. „Za nejdůležitější však považuji fakt, že z hlediska trendu bezpečnosti (safety) lze rok 2004 označit za nejlepší v historii,“ zdůraznil Víctor Aguado. Zajištění bezpečného poskytování leteckých navigačních služeb (ANS), naplnění požadavků všech uživatelů vzdušného prostoru na kapacitu systému evropského ATM a další snížení průměrného zpoždění (především s ohledem na účinnost nařízení EC 241/2004 o poskytování finančních kompenzací cestujícím) již nelze řešit jinak než koordinovaným úsilím na celoevropské úrovni. Naplňování cílů projektu Single European Sky (SES) a důsledná aplikace jeho prováděcích předpisů proto zůstávají prioritou odpovědných orgánů, zejména Evropské komise a EUROCONTROL, uvedl Víctor Aguado. Potřebu intenzivní spolupráce ve svém vystoupení potvrdil i nový ředitel pro leteckou dopravu v rámci Evropské komise Daniel Crespo. Současný trh letecké dopravy v Evropě představuje významný zdroj fiskálních příjmů pro ekonomiky jednotlivých členských států EU, ale také velké množství pracovních příležitostí s požadavkem na vysokou kvalifikaci, řekl. Velkou pozornost účastníků konference vzbudily prezentace týkající se klíčových oblastí budoucího rozvoje ATM – regulačního rámce poskytování služeb řízení letového provozu, civilně-vojenské spolupráce a vytváření funkčních bloků vzdušného prostoru.

Nový evropský rámec Generální sekretář mezinárodní Organizace civilních služeb řízení letového provozu CANSO Alexander ter Kuile prezentoval novou podobu evropského institucionálně-regulačního rámce (viz schéma), který dává nejvyšší regulační pravomoc v oblasti ATM Evropské komisi. Na národní úrovni jsou regulací poskytování služeb ANS pověřeny vybrané orgány nejvyšší státní správy (NSA – National Supervisory Authority), které jsou současně odpovědné za naplňování požadavků evropského práva v této oblasti. Na základě principu funkční separace se činnost organizace EUROCONTROL rozděluje do části regulační (asistence Evropské komise a státních správ členských států) a provozní (poskytování služeb řízení letového provozu z nadnárodního střediska UAC Maastricht a metodická podpora jednotlivých poskytovatelů – ANSP). S úspěšným modelem civilně-vojenské spolupráce, která představuje důležitý prvek efektivního rozvoje poskytování letových provozních služeb, včetně racionální organizace a využívání vzdušného prostoru, seznámil účastníky konference zástupce německého Bundeswehru kapitán Werner Itzelberger. Za nezbytný předpoklad plnohodnotné civilně-vojenské koordinace v oblasti ATM označil vytvoření vhodného právního rámce a institucionálního uspořádání na úrovni spolkového ministerstva obrany a dopravy, které se následně promítlo do systému dohod mezi Bundeswehrem a německým poskytovatelem služeb řízení letového provozu DFS (Deutsche Flugsicherung) v oblasti provozní i lidských zdrojů. Splnění těchto podmínek v konečném výsledku zajistí vyvážený přístup k potřebám civilních i vojenských uživatelů vzdušného prostoru, a to při zachování všech požadavků na národní bezpečnost, řekl.

Švédsko-dánský projekt postupuje O významném pokroku, který v poslední době učinil společný projekt švédského a dánského poskytovatele letových provozních služeb (Luftfartsverket a NAVAIR) při vytváření funkčního bloku vzdušného prostoru NUAC (Nordic Upper Airspace Center), informoval ředitel projektu Thomas Allard. Projekt, který byl formálně zahájen v roce 2001, předpokládá vytvoření společného švédského a dánského horního vzdušného prostoru nad letovou hladinou 285 stop se střediskem řízení v Malmö. Zahájení provozu ze střediska NUAC, které je ve společném švédsko-dánském vlastnictví prostřednictvím vytvořené společnosti s ručením omezeným, je plánováno na červen příštího roku. Na evropské úrovni je středisko NUAC považováno za typický příklad úspěšného naplnění legislativy SES v oblasti harmonizace evropského horního vzdušného prostoru a zvýšení efektivnosti služeb řízení letového provozu. O zapojení do projektu v současné době uvažují i Norsko a Finsko, které proto započaly s vytvářením přípravných studií nákladovosti. Konference ATC Maastricht 2005 znovu prokázala význam intenzivní spolupráce při poskytování ANS, ve větším měřítku se však začala zabývat i otázkami ochrany životního prostředí. Za jeden ze závěrů konference lze proto označit nejen zajištění trvale udržitelného rozvoje civilního letectví v souladu s požadavky cestující veřejnosti a leteckých dopravců, ale i respektování potřeb ochrany životního prostředí a obyvatel, kteří jsou konfrontováni s negativními vlivy letecké dopravy. Mgr. Richard Klíma, vedoucí oddělení vnějších vztahů a mezinárodní koordinace ŘLP ČR, s. p.

spinner