Privatizace letiště

o způsobu prodeje letiště Praha se rozhodne na jaře

Česká vláda na počátku listopadu schválila vznik akciové společnosti Letiště Praha, což je první krok k privatizaci firmy. O jejím způsobu by se mělo rozhodnout přibližně na počátku jara příštího roku, kdy by také měl skončit převod majetku současné státní organizace na novou akciovou společnost. Minulý týden to řekl generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák.

Podle jeho slov přicházejí v úvahu pravděpodobně tři možnosti – dlouhodobý pronájem letiště, jeho prodej jako celku nebo emise části akcií na burze. „Nejvhodnější způsob privatizace vybere ministerstvo financí jako jediný akcionář na základě konzultací s několika poradenskými firmami,“ uvedl Miroslav Dvořák.

Jasno bude do konce roku

Zájemci o případný vstup do akciové společnosti Letiště Praha by podle jeho současného ředitele již v březnu měli vědět, jak mají formulovat své nabídky na převzetí letiště. Samotný proces privatizace by pak mohl začít v červnu, nový vlastník bude znám možná už do konce příštího roku. Do jara 2009 by pak měl nový majitel letiště zcela převzít. Jedním z jeho prvních zásadních rozhodnutí bude otázka výstavby nové vzletové a přistávací dráhy, kterou Ruzyně nutně potřebuje pro navýšení kapacity. Letiště by se ale mělo prodávat alespoň s připravenými pozemky a všemi povoleními ke stavbě dráhy.

Vyvlastnění je krajní metodou

Sám Miroslav Dvořák doufá v rychlé vyřešení všech sporů kolem pozemků, aniž by bylo nutné přistoupit k jejich vyvlastnění. „Vyvlastnění je krajní metoda, v této chvíli hovořím téměř výhradně o dohodě,“ řekl. O letiště předběžně vyjádřil zájem například provozovatel vídeňského letiště Flughafen Wien, německé společnosti Hochtief Airports a Fraport, australská skupina Macquarie Airport, španělská společnost Abertis Airports nebo české a slovenské investiční skupiny Penta, J&T a PPF Investments.

Tomáš Johánek

spinner