Letecké spedice vyhlásily boj palivovým příplatkům

Německo

Po švýcarských a italských speditérech se letos i jejich němečtí kolegové postavili ostře proti systému palivových příplatků (fuel surcharges), který uplatňují nákladní letecké společnosti. „Podle smluv mají letecké společnosti právo příplatky účtovat automaticky, my však musíme kompenzaci zvýšených nákladů získávat od zákazníků následně a velmi komplikovaně,“ připomenul ředitel spediční firmy Quick Cargo Service z Frankfurtu nad Mohanem Dieter Haltmayer. Speditéři tak podle něj podnikají s mnohem vyšším rizikem. V současné době se příplatky v letecké nákladní dopravě pohybují na úrovni 0,60 € za kilogram, z toho 0,45 € připadá na palivový příplatek a 0,15 € na bezpečnostní příplatek pro úhradu zvýšených nákladů na zajištění bezpečnosti. Podle Dietera Haltmayera nevyváženost systému stála středně velký podnik Quick jen v říjnu loňského roku 20 tisíc €. Německý spediční a logistický svaz DSLV svým členům pro případ, že se s nákladními leteckými společnostmi na způsobu řešení nedohodnou „po dobrém“, doporučil, aby leteckým společnostem účtovaly „příplatek za inkasní služby“. Letecké spedice čelí obrovskému tlaku na snižování tarifů, klesají zejména sazby za přepravu mezi střední Evropou a Čínou. Stále více spedičních podniků začíná kritizovat oprávněnost příplatků, někteří již dokonce podali podnět pro šetření kartelových dohod leteckých společností ke Spolkovému antimonopolnímu úřadu. „Jak je možné, že letecké společnosti zavádějí poplatky ve stejné výši a ve stejnou dobu?“ diví se ředitel rakouské spedice Cargo-Partner pro Německo Gerd Richter. „Struktura nákladů je u leteckých společností přece různá, liší se podle složení jejich flotil i provozovaných tras. Navíc jsou pojištěny proti otřesům trhu s leteckým palivem,“ dodal. Většina vedoucích manažerů leteckých spedic by uvítala, kdyby se palivové příplatky zrušily a staly se součástí oficiálních pevných tarifů. Finanční situace speditérů by se s nárůstem základních tarifů podstatně zlepšila, protože inkasují procenta z přepravních cen, nikoli příplatků. Heiner Sigmund

spinner