12. května 2005
Už téměř rok a půl je na pražském letišti v provozu moderní terminál ČSA Cargo. O současných výkonech terminálu a perspektivách nákladní dopravy ČSA na celý letošní rok jsme hovořili s Ing. Milanem Dorkem, který je ve funkci ředitele ČSA Cargo od konce září loňského roku.
„S jakými záměry jste do nové funkce nastupoval?“ „Při nástupu do funkce na konci září loňského roku jsem měl k dispozici výsledky procesního auditu, který doporučil poměrně významnou změnu struktury a chodu ČSA Cargo. Měření vytížení jednotlivých oddělení prokázala, že některé úseky byly poddimenzované (například pracoviště vývozu) a jiné naopak naddimenzované. Proto jsem k 1. říjnu změnil strukturu jednotky a jasně nastavil nové interface mezi třemi hlavními úseky – prodeje a marketingu, podpory prodeje a provozu. Byly tak zároveň nastaveny potřebné přímé liniové zodpovědnosti podle činností, které předtím rovněž nastaveny nebyly.“
„Přinesly organizační změny pozitivní efekt, pokud jde o kvalitu služeb?“ „Společnost tvoří lidé, změny ke kvalitě nevedou pouhou změnou organizace. Změny v zavedené kultuře navíc nelze provádět skokově, jde o dlouhodobější proces. S výkony provozního úseku jsem tak zatím velmi nespokojen. Celý úsek musí nezbytně projít výraznou proměnou, ani ne tak pokud jde o lidi, kteří pracují na základních stanovištích, ale spíše pokud jde o řídicí funkce. Je před námi úkol nově nastavit procesy, jasně rozdělit zodpovědnost, definovat motivační složky a další věci, aby se z provozu stala klasická procesně řízená jednotka.“
„Poměrně dlouho se vám nedařilo obsadit všechna místa managementu
firmy. Je již dnes váš nový tým kompletní?“
„Úsek prodeje a marketingu je čerstvě již plně obsazen. Na začátku
dubna nastoupila manažerka pro prodej a marketing Martina Koutníková
i další členové jejího týmu. Spolu s prodejci již pracují podle mých
představ.“
„Můžete shrnout výsledky ČSA Cargo za první čtvrtletí letošního roku?“ „V handlingu jsme za první tři měsíce s 7173 tun zaznamenali nárůst o dvanáct procent. V objemu přepraveného zboží jsme naopak v důsledku souhry nepříznivých okolností oproti stejnému období loňského roku zaznamenali pokles o 8,5 procenta, když jsme přepravili jen 5353 tun nákladu.“
„Co je příčinou tak rozdílného vývoje?“ „Nárůst v handlingu byl jednoznačně způsoben tím, že od listopadu loňského roku do Prahy dvakrát týdně nákladním jumbem operuje společnost China Airlines, kterou odbavujeme na našem terminálu. Na poklesu přepravy se podepsal souběžný výpadek na obou našich dálkových trasách, po nichž je největší poptávka. Po tsunami jsme museli snížit frekvenci letů do Colomba přes Dubaj ze čtyř na dva lety týdně a v cargu na tom jednoznačně ztrácíme. Na začátku roku bylo navíc mimořádně špatné počasí nad Atlantikem, letadla musela mít větší zásoby pohonných hmot, takže jsme prakticky celý leden nedopravovali téměř žádné cargo ani do USA a Kanady.“
„Jaký je výhled na celý rok?“ „Vše nasvědčuje tomu, že v celém oboru bude vývoj obecně spíše negativní. Do značné míry jej bude určovat pohyb cen paliva, které se promítají do ceny za přepravu, a také změny kurzu eura k dolaru. První kvartál každopádně hodnotí poměrně rezervovaně jak naši spediční partneři, tak i naši kolegové z aliance SkyTeam. Srovnání prvních čtvrtletí loňského a letošního roku skutečně moc důvodů ke spokojenosti nedává.“
„Podaří se vám splnit roční plán, který je o patnáct procent vyšší než loni?“ „Dosažení tohoto cíle samozřejmě ve světle výsledků za první čtvrtletí není zcela jisté. Neočekávám však, že bychom měli jít výrazně pod plán letošního roku. Pokud mám predikovat, řekl bych, že realistický cíl je zatím asi tak sedm, osm procent nad plánem loňského roku.“
„Co chcete učinit pro to, aby se váš podíl na českém trhu leteckého zboží dále nesnižoval?“ „S novým týmem nyní začneme dělat spoustu kroků, abychom náš podíl nejen neztráceli, ale postupně zvyšovali. Chceme se zaměřit především na český trh a na podporu prodeje plánujeme jednorázové slevy a další pobídky. Domnívám se, že můžeme dost těžit z rozvoje našich tradičních obchodů. Ostatně zatím nemám pocit, že bychom oproti konkurentům ztráceli. V handlingu náš market share letos dokonce vzrostl – z loňských 53 na současných 57 procent.“
„Co považujete za své nejaktuálnější úkoly pro nejbližší období?“ „Nejaktuálnějším úkolem, který před námi stojí, je bezesporu najít na trhu potenciální možnosti a rozjet prodej. Věřím, že to s novým týmem dokážeme. V první řadě však musíme být schopni nabízet klientům kvalitní služby, které budou sami vyhledávat. Musí nás považovat za zajímavého partnera. A to musí být náš první úkol dovnitř – udělat si pořádek ve vlastní kuchyni. Naším hlavním cílem je zvýšení kvality služeb a orientace na zákazníky. Zvýšení kvality služeb a orientace na klienty pak následně podpoří i prodej. To je řetězová reakce. Současně si musíme vyjasnit, jakou roli bude hrát ČSA Cargo v rámci celé firmy do budoucna. V současné době již má status strategické obchodní jednotky, což je výraz toho, že jeho rozvoj patří k prioritám společnosti. Nyní musíme vytvořit výhledovou strategii ČSA Cargo, která bude zohledňovat benchmark, vývoj v okolním světě a potenciál rozvoje pražského hubu. Otázkou také zůstává, jestli by do budoucna neměla být při svém rozhodování ještě samostatnější. O zpracování takové studie jsem již požádal náš útvar strategie, protože bez ní to dál nepůjde. Potenciál, který Praha bezesporu má, by se neměl přestěhovat do Vídně nebo do Budapešti.“
„Co si slibujete od letního letového řádu?“ „Od 25. května začínáme odbavovat Boeing 737, s nímž Prahu jednou denně obsluhuje společnost DHL, v našem terminálu. K nárůstu handlingu by mělo přispět i to, že další týdenní frekvenci přidaly Korean Air, které již do Prahy létají třikrát týdně. I v letním období budou do Prahy nadále létat China Airlines, jejichž nejvyšší představitelé při naší návštěvě Tchaj-peje vyjádřili spokojenost s rychlostí a profesionalitou odbavení na našem terminálu.“
„Co nového připravujete v rámci SkyTeam Cargo?“ „Všechny novinky aliance představí na přelomu května a června na mnichovském veletrhu transport logistic.“ (spa)