19. května 2011

Rok po nejhorším výsledku v historii historický zisk, takový výsledek mohl na výroční tiskové konferenci na konci března ve Frankfurtu nad Mohanem za loňský rok ohlásit nový ředitel německé nákladní letecké společnosti Lufthansa Karl Ulrich Garnadt. K rekordnímu zisku ve výši 310 milionů € podle něj přispěla jak vyšší poptávka, tak zejména úspěšné řízení kapacit. Objem přepravy vzrostl o 18,2 procenta na 1,8 milionu tun a celkový obrat dopravce dosáhl s 2,8 miliardy € (+ 43,3 procenta) téměř předkrizové úrovně. „Z finančního hlediska jsme více než vykompenzovali ztrátu 171 milionů € z roku 2009,“ řekl.
Mimořádně úspěšný rok přičítá Karl Ulrich Garnadt tomu, že světové hospodářství dohánělo dobu krize. Výsledky díky tomu neohrozily ani únorová stávka, dubnový výpadek provozu v důsledku sopečného popela a červencová nehoda v Rijádu, při níž Lufthansa Cargo přišla o jedno z letadel.
Společnost dokázala především mimořádně pružně reagovat na extrémní změny poptávky, zdůraznil Karl Ulrich Garnadt. Zatímco celkovou nabízenou kapacitu zvýšila o 7,6 procenta, její využití vzrostlo o 19,9 procenta. Výsledné vytížení kapacit se tak vyšplhalo na 71 procent, nejvyšší hodnotu v celé historii podniku. Nárůst výrazně nad průměrem trhu a loňské přírůstky do skupiny (loni ji posílily především nové letouny provozované dceřinou společností AeroLogic a integrace nákladních kapacit převzatého rakouského národního leteckého dopravce Austrian Airlines) přispěly k dalšímu upevnění pozice Lufthansy na čele světových nákladních dopravců.
Letos se dopravci navíc úspěšně podařilo zvýšit sazby (viz DN 10/11). „Za současné úrovně tarifů již může Lufthansa Cargo docela dobře prosperovat,“ komentoval to finanční a personální ředitel společnosti Peter Gerber.
Nejistota ohledně zákazu nočních letů
Na nejistotu ohledně možného zákazu nočních letů Frankfurtu nad Mohanem, který by rozvoj společnosti naopak významně zbrzdil, hodlá Lufthansa Cargo reagovat tak, že bude zatím zvyšující se poptávku pokrývat intenzivnějším provozem v denních hodinách. Definitivní soudní rozhodnutí v této záležitosti se podle Karla Ulricha Garnadta zřejmě protáhne až do roku 2012.
Domovské letiště Lufthansa Cargo ředitel považuje za nejlepší místo pro překlad leteckého zboží v celé Evropě; varoval, že případný zákaz letů by ohrozil jeho pozici hlavního evropského centra překladu leteckého zboží a v konečném důsledku poškodil nejen letiště a Lufthansa Cargo, ale i celé německé hospodářství. Rozhodnutí soudu bude mít zásadní význam i pro plánovanou rozsáhlou modernizaci zastaralého cargoterminálu dopravce na frankfurtském letišti.
Pět nových letadel Boeing 777
I letos společnost předpokládá vysoké vytížení a stabilní výnosy. Do karet jí hraje rozumná úroveň kapacit v letecké dopravě a pozitivní predikce vývoje světového hospodářství. Dopravce tak počítá s výrazným ziskem, i když možná nižším než loni.
Současně plánuje investice do infrastruktury a flotily, které by mu měly umožnit očekávaný větší objem zboží zvládnout. Karl Ulrich Garnadt v této souvislosti vyjádřil potěšení nad tím, že dozorčí rada podniku již vyslovila souhlas s objednávkou pěti nákladních letadel Boeing 777. Největší investice v celé historii dopravce by v katalogových cenách dosáhla zhruba 1,4 miliardy USD. První dva stroje s kapacitou zhruba sto tun nákladu by měl převzít na podzim roku 2013, další dva o půl roku později a poslední na začátku roku 2015.