„LOW-COST se v cargu neprosadí“

Lipské Air Cargo Days

V letecké nákladní dopravě se podle expertů nemůže opakovat úspěch, jakého nízkonákladoví dopravci, jako například Ryanair, dosáhli v dopravě osobní. Na tom, že vznik čistě nákladní „low-cost“ konkurence nehrozí, se shodli zástupci nákladních leteckých společností, speditérů a zasilatelů na prvním ročníku lipských Air Cargo Days. Akce se na počátku července zúčastnilo kolem 150 odborníků a dalších hostů. „Cestující jsou v zásadě vzájemně zaměnitelní, a to jak při knihování přepravní kapacity, tak i při odbavování. V nákladní dopravě však zboží přes všemožnou snahu o standardizaci tak lehce zaměnit rozhodně nelze,“ uvedl prezident letecké nákladní společnosti Cargolux Ulrich Ogiermann. Nákladní lety jsou kromě toho nejčastěji směrovány přes centrální a relativně drahé letecké uzly, jako je Frankfurt nad Mohanem, Vídeň nebo Paříž. Přenesení provozu na okrajová, tedy i levnější letiště by bylo spojeno s mnoha komplikacemi. Ulrich Ogiermann a další experti jsou nicméně rovněž zajedno v tom, že od nízkonákladových dopravců jako easyJet nebo Ryanair mohou klasičtí dopravci převzít část obchodní filozofie. „Procesy při odbavování by bylo možné ještě více zautomatizovat, zjednodušit a pro zákazníky učinit transparentnější,“ poznamenal například člen představenstva Kühne & Nagel Tim Scharwath. Stejný názor zastává i ředitel spedice Dachser Thomas Reuter. „Ještě máme hodně daleko k plné industrializaci procesů,“ řekl. Pro snížení časově i finančně náročného dublování stejné práce se vyslovil ředitel sítě společnosti Lufthansa Cargo Bernhard Kindelbacher. Jako příklad uvedl zbytečné vážení každé palety, kterou nejprve váží speditér a poté znovu letecký dopravce. Přes pokračující standardizaci podle něj budou muset zákazníci dále připlácet za dodatečné služby. Lipsko má budoucnost Ředitel logistiky zásilkového domu Otto Versand Eckhardt Fechtner se vyslovil pro vyšší vytížení modernizovaného letiště Lipsko/Halle. Jednak by mohlo odlehčit přetíženému letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, jednak může využít své výhodné polohy, díky níž lze výrazně urychlit pohyb zboží mezi západem a východem. Ve stejném duchu se nesl i příspěvek ředitele spedice Dachser Thomase Reutera. „Ve Frankfurtu jsou navíc vysoké náklady,“ poznamenal. Předseda vlády spolkové země Sasko Georg Milbradt vyzdvihl především význam přítomnosti společnosti DHL pro letiště i celý region. „Podařilo se nám posílit naši pozici jako důležitého logistického centra,“ uvedl. Blízkost Lipska k českým i polským hranicím bude mít podle Georga Milbradta pozitivní vliv i na oba sousední státy. Podle odhadů některých expertů se může letiště Lipsko/Halle během příštích deseti let stát v nákladním provozu Frankfurtu vážnou konkurencí. Heiner Sigmund

spinner