19. ledna 2006
Letiště Praha je připraveno na vstup země do schengenského prostoru.
V novém dvoupodlažním Terminálu Sever 2, který letiště otevřelo na
konci minulého týdne za účasti premiéra Jiřího Paroubka a dalších
hostů, se již od tohoto týdne cestující odbavují při letech do a
z většiny evropských destinací, jež by měly být nespíš již od října
příštího roku považovány za vnitrostátní. Plný provoz hala, která
otevírá novou kapitolu rozvoje pražského letiště, zahájí 24. ledna.
Výstavbou nového terminálu v hodnotě 8,2 miliardy Kč si třicáté
nejvýkonnější evropské letiště a největší centrum letecké dopravy na
západ od Mnichova a na sever od Vídně také po několika letech vyřešilo
vleklé kapacitní problémy. Loni letiště původně dimenzované na
maximálně 6,5 mi- lionu díky mimořádně dynamickému vývoji trhu letecké
dopravy v ČR odbavilo 10,8 milionu cestujících, letos oče-kává další
nárůst jejich počtu o 6,5 pro- centa na 11,5 milionu. Nová hala zvýšila
odbavovací kapacitu letiště okamžitě minimálně na deset milionů lidí
ročně. Počet odbavovacích přepážek se zvýšil z 62 na 122 a počet
odletových míst z 27 na 47 (27 z nich je vybaveno nástupními mosty).
Hodinová průchodnost terminálu se zdvojnásobila z 1700 na
3400 cestujících. Nová třídírna, která je součástí terminálu,
zvýší hodinovou kapacitu z 2400 na 5400 zavazadel. Postupné další
rozšiřování nového terminálu a plánované investice (například do
výstavby sedmi nových nástupních mostů pří- mo z nové haly či
čtvrtého prstu s dalšími nástupními mosty) by kapacitu letiště
v následujících dvanácti letech měly zdvojnásobit až na zhruba
20 milionů pasažérů. Letiště Praha projekt hradilo zčásti z vlastních
zdrojů a zčásti z úvěru Evropské investiční banky. Původně
uvažovanou cenu kolem deseti mi- liard Kč se podniku podařilo snížit na
8,2 miliardy Kč. Ušetřené vlastní prostředky letiště využije na
přípravu dalších investic, řekla generální ředitelka Letiště Praha
Hana Černochová. Jiří Paroubek: napojit letiště na kolejovou dopravu
Premiér Jiří Paroubek při slavnostním otevírání terminálu připomněl,
že spolu s vyšší kapacitou letiště je nezbytné zajistit také kvalitní
dopravní obslužnost. „Při množství cestujících, kteří procházejí
terminálem, je kolejová doprava na letiště, ať již metro, nebo železnice,
nezbytností,“ řekl. Podle premiéra bude také nutné, aby letiště i po
otevření terminálu pokračovalo v transformaci a přípravě privatizace.
Letiště bude do budoucna potřebovat silného, i když minoritního
strategického partnera, řekl. Ministerstvo dopravy dosud prosazovalo variantu
privatizace menšinového podílu přes veřejné trhy, nikoli strategickému
partnerovi. Paralelní dráha v roce 2010 Po dokončení terminálu stojí
před Letištěm Praha další velký projekt: v roce 2007 by mělo začít
stavět třetí vzletovou a přistávací dráhu v hodnotě pěti až sedmi
miliard Kč. Z nové dráhy by letadla mohla startovat poprvé v roce
2010. Letiště ovšem zatím nevlastní část pozemků, které vykoupila
investiční skupina Penta. Z ruzyňského letiště v současné době létá
50 leteckých společností do 103 destinací.
(spa/čtk) ROZDĚLENÍ ODLETŮ A PŘÍLETŮ PO OTEVŘENÍ NOVÉHO TERMINÁLU
Terminál Sever 2 východ z Prstu C – Belgie, Dánsko, Finsko, Francie,
Island, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko,
Rakousko, Řecko, Švédsko, Španělsko Terminál Sever 1 východ z Prstu A,
B – ostatní země: například Rusko, Velká Británie (destinace
Londýn/Heathrow, Londýn/Gatwick, Londýn/Stansted), Švýcarsko, USA a další
Terminál Jih 2 i nadále vyhrazen pro tzv. malé letectví a pro
zvláštní lety