Terminál Sever 2 otevírá novou kapitolu rozvoje pražského letiště

Letiště Praha

Letiště Praha je připraveno na vstup země do schengenského prostoru. V novém dvoupodlažním Terminálu Sever 2, který letiště otevřelo na konci minulého týdne za účasti premiéra Jiřího Paroubka a dalších hostů, se již od tohoto týdne cestující odbavují při letech do a z většiny evropských destinací, jež by měly být nespíš již od října příštího roku považovány za vnitrostátní. Plný provoz hala, která otevírá novou kapitolu rozvoje pražského letiště, zahájí 24. ledna. Výstavbou nového terminálu v hodnotě 8,2 miliardy Kč si třicáté nejvýkonnější evropské letiště a největší centrum letecké dopravy na západ od Mnichova a na sever od Vídně také po několika letech vyřešilo vleklé kapacitní problémy. Loni letiště původně dimenzované na maximálně 6,5 mi- lionu díky mimořádně dynamickému vývoji trhu letecké dopravy v ČR odbavilo 10,8 milionu cestujících, letos oče-kává další nárůst jejich počtu o 6,5 pro- centa na 11,5 milionu. Nová hala zvýšila odbavovací kapacitu letiště okamžitě minimálně na deset milionů lidí ročně. Počet odbavovacích přepážek se zvýšil z 62 na 122 a počet odletových míst z 27 na 47 (27 z nich je vybaveno nástupními mosty). Hodinová průchodnost terminálu se zdvojnásobila z 1700 na 3400 cestujících. Nová třídírna, která je součástí terminálu, zvýší hodinovou kapacitu z 2400 na 5400 zavazadel. Postupné další rozšiřování nového terminálu a plánované investice (například do výstavby sedmi nových nástupních mostů pří- mo z nové haly či čtvrtého prstu s dalšími nástupními mosty) by kapacitu letiště v následujících dvanácti letech měly zdvojnásobit až na zhruba 20 milionů pasažérů. Letiště Praha projekt hradilo zčásti z vlastních zdrojů a zčásti z úvěru Evropské investiční banky. Původně uvažovanou cenu kolem deseti mi- liard Kč se podniku podařilo snížit na 8,2 miliardy Kč. Ušetřené vlastní prostředky letiště využije na přípravu dalších investic, řekla generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová. Jiří Paroubek: napojit letiště na kolejovou dopravu Premiér Jiří Paroubek při slavnostním otevírání terminálu připomněl, že spolu s vyšší kapacitou letiště je nezbytné zajistit také kvalitní dopravní obslužnost. „Při množství cestujících, kteří procházejí terminálem, je kolejová doprava na letiště, ať již metro, nebo železnice, nezbytností,“ řekl. Podle premiéra bude také nutné, aby letiště i po otevření terminálu pokračovalo v transformaci a přípravě privatizace. Letiště bude do budoucna potřebovat silného, i když minoritního strategického partnera, řekl. Ministerstvo dopravy dosud prosazovalo variantu privatizace menšinového podílu přes veřejné trhy, nikoli strategickému partnerovi. Paralelní dráha v roce 2010 Po dokončení terminálu stojí před Letištěm Praha další velký projekt: v roce 2007 by mělo začít stavět třetí vzletovou a přistávací dráhu v hodnotě pěti až sedmi miliard Kč. Z nové dráhy by letadla mohla startovat poprvé v roce 2010. Letiště ovšem zatím nevlastní část pozemků, které vykoupila investiční skupina Penta. Z ruzyňského letiště v současné době létá 50 leteckých společností do 103 destinací.
(spa/čtk) ROZDĚLENÍ ODLETŮ A PŘÍLETŮ PO OTEVŘENÍ NOVÉHO TERMINÁLU Terminál Sever 2 východ z Prstu C – Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Island, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Švédsko, Španělsko Terminál Sever 1 východ z Prstu A, B – ostatní země: například Rusko, Velká Británie (destinace Londýn/Heathrow, Londýn/Gatwick, Londýn/Stansted), Švýcarsko, USA a další Terminál Jih 2 i nadále vyhrazen pro tzv. malé letectví a pro zvláštní lety

spinner