Řízení letového provozu

Jednotné evropské nebe postoupilo do fáze realizace

Evropská komise i nadále pokračuje v intenzivním úsilí při naplňování cílů programu Jednotného evropského nebe – Single European Sky (SES), jehož hlavním cílem je mimo jiné maximálně zefektivnit využití evropského horního vzdušného prostoru a poskytovat letové provozní služby v rámci členských zemí Evropské unie.

Po přijetí základního právního rámce souboru čtyř nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie (logický rámec, organizace a využití vzdušného prostoru, poskytování letových provozních služeb a interoperabilita ATM systémů), která nabyla účinnosti letos 20. dubna, se celý program SES přesouvá do vlastní realizační fáze.

V souladu s principy logického rámce pověřila Evropská komise organizaci EUROCONTROL (Evropská organizace pro bezpečnost letového provozu) mandáty na vypracování prováděcích předpisů. Mandáty zahrnují základní provozní, organizační, technické i ekonomické aspekty SES, jejichž detailní rozpracování by vzhledem k úzké specializaci nemohla Evropská komise zajistit vlastními lidskými zdroji.

Celý legislativní postup při vytváření prováděcích předpisů zahrnuje sérii formálně-technických konzultací zejména se subjekty, které budou realizací projektu ovlivněny nejvíce, tedy s poskytovateli letových provozních služeb, leteckými dopravci, provozovateli letišť a ATM průmyslem. Výše uvedené subjekty se prostřednictvím vlastních mezinárodních sdružení budou podílet na činnosti tzv. Industry Consultation Body (ICB), založeném za účelem prosazování požadavků svých členů v celoevropském měřítku. Ochranou oprávněných zájmů jednotlivých členských zemí je pověřena Single Sky Committee (SSC), která se na svém ustavujícím jednání sešla již na počátku dubna. Kladné či záporné stanovisko SSC k návrhům jednotlivých prováděcích předpisů předložených ze strany EUROCONTROL bude následně důležitým faktorem pro další rozhodování Evropské komise v rámci legislativního procesu SES.

Kromě úzké spolupráce s EURO-CONTROL je Evropská komise zmocněna vytvářet prováděcí nařízení k taxativně vymezeným ustanovením logického rámce projektu SES. Jedním z prvních a současně nejdůležitějším je návrh nařízení Evropské komise v oblasti jednotných požadavků na poskytovatele letových provozních služeb a jejich certifikaci.

Vlastní návrh nařízení v obecné části zakládá povinnost poskytovatele letových provozních služeb poskytovat tyto služby na trhu EU pouze v souladu s požadavky stanovenými v přílohách nařízení.

Odpovědnost ponesou ministerstva

Odpovědnost za vlastní certifikační proces poskytovatelů letových provozních služeb podle stanovených požadavků ponesou orgány nejvyššího stupně státní správy na úseku civilního letectví, tedy věcně příslušná ministerstva jednotlivých členských států. Tyto orgány, které jsou v nařízení označovány jako National Supervisory Authority (NSA), jsou pověřeny i následnou kontrolou poskytovatelů služeb a k tomuto účelu jsou vybaveny řadou odpovídajících oprávnění.

Návrh nařízení se v současné době nachází ve standardním připomínkovém řízení, které by mělo odstranit některá z nejasných ustanovení. Jedná se zejména o vágně formulované požadavky na poskytovatele služeb v oblasti provozní způsobilosti, odpovědnosti a vlastnické struktury, kritizované zejména Německem, Francií a Velkou Británií. Podle předpokládaného časového harmonogramu legislativních prací v rámci projektu SES lze v případě optimistických prognóz očekávat schválení a následnou účinnost nařízení v prvním čtvrtletí příštího roku.

Mgr. Richard Klíma,

vedoucí oddělení vnějších vztahů

a mezinárodní koordinace ŘLP ČR, s. p.

spinner