​IATA představuje klíčové priority pro bezpečnost a provoz letectví

​IATA představuje klíčové priority pro bezpečnost a provoz letectví

21.10. – Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) zdůraznilo tři klíčové priority pro bezpečnost a provoz letectví na Světové konferenci o bezpečnosti a provozu (WSOC) v čínském Sia-menu. Těmito prioritami jsou: obhajoba a vývoj globálních standardů, podpora silné kultury bezpečnosti prostřednictvím vedení a využívání dat ke zlepšení výkonnosti uprostřed rostoucích provozních výzev.

„Prostředí, ve kterém letecké společnosti působí, se stalo ještě složitějším, protože se šířily konflikty a fragmentace regulace. V důsledku toho jsme byli svědky uzavírání vzdušného prostoru, vpádů dronů a rostoucího rušení globálního navigačního satelitního systému (GNNS), které narušuje propojení, podkopává důvěru a ohrožuje bezpečnost. Zajištění toho, aby letectví zůstalo nejbezpečnějším způsobem dopravy, vyžaduje silné vedení, důsledné dodržování globálních standardů a inteligentnější využívání dat. Zaměřením se na tyto aspekty – společně s průmyslem a vládou – vybudujeme bezpečnější, odolnější a stále efektivnější globální letecký systém, který dokáže zvládat dnešní rizika a je připraven na ta zítřka,“ uvedl Mark Searle, globální ředitel pro bezpečnost IATA.

Ochrana a prosazování globálních standardů

Globální standardy jsou pro bezpečnost letectví zásadní. Současné standardy musí být dodržovány a budoucí standardy musí být vyvíjeny, aby se neustále zlepšovala bezpečnost v tomto odvětví. V současné době se zaměřuje na:

  • Řešení rušení GNSS: Počet hlášení o rušení GNSS se mezi lety 2021 a 2024 zvýšil o více než 200 %. Ani falšování, ani rušení systémů GNSS není přijatelné. IATA společně s EASA spustila plán odolnosti GNSS, který je založen na čtyřech prioritách: monitorování a hlášení, preventivní nástroje, záložní infrastruktura a koordinace mezi civilními a vojenskými orgány. Dalším krokem pro ICAO je prosazování těchto řešení prostřednictvím globálních standardů, pokynů a hlášení.
  • Ochrana rádiového spektra v letectví: Rádiové spektrum nezbytné pro leteckou navigaci, definované v globálních standardech ITU, musí být chráněno. Rychlé rozšíření sítí 5G a brzy i 6G vyvíjí tlak na přidělování povolenek v letectví. Na několika trzích, včetně Austrálie, Kanady a Spojených států, zavádění sítí 5G vytvořilo rizika rušení v blízkosti letišť a vynutilo si nákladné modernizace. Je naléhavě nutná silnější koordinace s regulačními orgány v oblasti telekomunikací a realistické harmonogramy pro zmírnění dopadů, spolu s vývojem odolnějších palubních systémů.
  • Včasné podávání zpráv o vyšetřování nehod: Globální standardy podle přílohy 13 Chicagské úmluvy jasně definují potřebu včasného vyšetřování nehod. Přesto pouze u 58 % nehod mezi lety 2019 a 2023 byla vydána závěrečná zpráva. Zpoždění brání odvětví v získávání důležitých bezpečnostních ponaučení a vytvářejí prostor pro spekulace a dezinformace. IATA nadále připomíná vládám jejich povinnosti a zároveň uznává pokrok, jako jsou například rychlé předběžné zprávy vydané po nedávných nehodách v Indii, Jižní Koreji a Spojených státech.

Využití dat ke zvýšení výkonu

Data transformují bezpečnost letectví a poskytují poznatky potřebné k předvídání rizik a zvyšování výkonnosti. Prostřednictvím programu Global Aviation Data Management (GADM), který integruje systém Flight Data eXchange (FDX), Incident Data eXchange (IDX) a Maintenance Cost Data eXchange (MCX), IATA umožňuje leteckým společnostem a regulačním orgánům rozhodování založené na datech.

Mezi oblasti, kde data hrají roli, patří:

  • Turbulence Aware: Platforma Turbulence Aware organizace IATA sdílí data v reálném čase, což umožňuje pilotům a dispečerům zmírňovat rizika plynoucí z turbulencí za letu. Účast v platformě se za poslední rok zvýšila o 25 % a 3 200 letadel, včetně společností Air France, Etihad a SAS, nyní sdílí data o turbulencích v reálném čase, aby se zvýšila bezpečnost a efektivita letů.
  • Prediktivní bezpečnostní poznatky: Databáze SafetyIS, která vychází z dat z letu od 217 leteckých společností, umožňuje prediktivní analýzu. Například včasná identifikace nárůstu varování před srážkami na latinskoamerickém letišti umožnila rychlá opatření ke snížení rizik.
  • IOSA založená na riziku: Model auditu IOSA založený na riziku je zavedeným nástrojem pro využití dat k přizpůsobení auditů provoznímu profilu každé letecké společnosti. Již nyní vedl k více než 8 000 nápravným opatřením, která posilují bezpečnost.

Podpora silné kultury bezpečnosti prostřednictvím vedení

Vedení je klíčové pro silnou kulturu bezpečnosti letectví. Silné vedení v oblasti bezpečnosti vytváří prostředí, kde mají zaměstnanci možnost vznášet obavy a mají jistotu, že problémy budou rychle a efektivně vyřešeny.

Pro posílení tohoto cíle vyvinula IATA dvě klíčové iniciativy:

  • Charta bezpečnostního vedení: Charta, která prosazuje osm základních principů bezpečnostního vedení, nyní pokrývá přibližně 90 % globální dopravy a posiluje kulturu postavenou na vedení, globálních standardech a datech.
  • IATA Connect: IATA Connect sdružuje 5 600 uživatelů z více než 600 organizací a umožňuje přístup k dokumentaci IOSA, centru pro řešení bezpečnostních problémů a platformě Safety Connect. Brzy se rozšíří i o uživatele ISAGO.

(red)

Ilustrační foto: LAN

spinner