31. ledna 2008
Mezinárodní sdružení IATA, které sdružuje většinu leteckých dopravců, novelizovalo svou Rezoluci 600b a změnilo smluvní podmínky v leteckém nákladním listu. Informaci o změnách od britské spedice v lednu získali členové Svazu spedice a logistiky ČR. §
Odpovědnost leteckých dopravců za ztrátu a poškození zásilek či za zdržené dodání dlouhá léta upravovala Varšavská úmluva z roku 1929 a řada následných protokolů, které formulovaly pravidla pro mezinárodní přepravu zboží a zavazadel. Nahradit tuto již poněkud nemoderní úmluvu bylo nakonec určeno Montrealské úmluvě z roku 1999, která zahrnuje i klíčový přínos pro obor dopravy leteckého zboží v podobě dřívějšího Protokolu č. 4 k Varšavské úmluvě.
Po podpisu úmluvy v Montrealu v květnu roku 1999 a následných národních ratifikacích Montrealská vstoupila v platnost v listopadu roku 2003. Do dnešní doby ji ratifikovalo celkem 80 států včetně „leteckých velmocí“. Od někdejší Varšavské úmluvy se odlišuje především ve dvou hlavních věcech. Jednak umožňuje eliminaci papírového dokladu leteckého nákladního listu a vytváří cestu ke konečnému cíli v podobě elektronického „e-freight“ (podle Protokolu č. 4), jednak stanovuje odpovědnost dopravce absolutně a nedělitelně na 17 SDR (jednotek zvláštních práv čerpání).
Většina států již sice přijala Montrealskou úmluvu, ale některé tak neučinily a ani tak učinit nehodlají.
V těchto zemích se tak nadále běžně řídí Varšavskou úmluvou. V případě reklamace poškození, ztráty nebo zdržení se ovšem na odpovědnost dopravce může vztahovat jen jedna z obou úmluv. Jestliže se jak letiště původu, tak i letiště určení nachází v zemi, kde vstoupila v platnost Montrealská úmluva, potom se na oblast reklamací vztahují její ustanovení. Jestliže je jedno z letišť – nebo obě – v zemích, kde ještě platí Varšavská úmluva, jsou pro případ reklamace aktuální její pravidla.
Aby se dále usnadnily podmínky přepravy na rubu nákladního leteckého listu, výbor členů IATA při Cargo Services Conference odsouhlasil, že Rezoluce IATA 600b vyžaduje formální měnu. Změna odráží skutečnost, že pokud jde o limit odpovědnosti leteckých dopravců, aplikuje se buď Varšavská, nebo Montrealská úmluva.
Ing. Jiří Kladiva,CBC