6. prosince 2005
O obchodování nebo dražbě letištních slotů se uvažuje v novém pracovním návrhu nařízení Evropské komise o společných pravidlech pro přidělování letištních slotů na letištích Evropské unie, který by měl nahradit stávající nařízení č. 95 z roku 1993. Novela nařízení má jednak umožnit přístup nových dopravců na již saturovaná letiště, jednak má odradit dopravce od šedého obchodování se sloty a učinit je transparentním. Jde o velmi komplexní problém řešitelný několika způsoby a měl by se týkat především letišť, která soustavně nové dopravce-žadatele o slot po několik let odmítají (mezi ně patří Düsseldorf, Frankfurt, Londýn Gatwick a Heathrow, Madrid, Milán-Linate a Paříž-Orly). Zvažována jsou tzv. primární a sekundární obchodování se sloty, která by byla uplatňována paralelně. Primární obchodování se sloty by se uskutečňovalo mezi letištěm (orgánem pro letectví) a dopravcem, přičemž cena by byla stanovena pro každý nabízený (uvolněný) slot a příslušnou nadcházející sezonu. Sekundární obchodování by se uskutečňovalo již mezi dopravci, kteří by si mohli vyměňovat sloty získané od letiště, resp. příslušného orgánu, a tak dále optimalizovat své provozní postavení na daném letišti. Protože některá letiště již mají všechny sloty obsazeny, uvažuje se, že pro primární obchodování by bylo loterijním způsobem zabaveno fixní procento slotů do banku, který by byl znovu rozdělen. Do loterie by byly zařazovány jen sloty používané pro dopravu uvnitř EU, neboť zabavení slotů dopravcům partnerských států EU by mohlo způsobit odvetná opatření. Při alternativně zvažovaném aukčním systému by se každoročně prováděla aukce deseti procent slotů, které by byly přidělovány na deset let. Po jejich uplynutí by byly všechny sloty znovu přidělovány. Tím by došlo k omezení tzv. historicky vydržených slotů (grandfather rights) na nejvýše desetileté období. Sekundární obchodování by mělo být pa-ralelně umožněno i pro aukční systém. K celé novele bylo do začátku prosince otevřeno připomínkové řízení. Stanoviska byla velmi různorodá, protože jakákoli změna stávajícího systému bude mít zásadní dopad do ekonomiky dopravců, případně na jimi vyvinutý hub and spoke systém organizace přepravy. Ing. Vladimír Junek, Konzultant pro leteckou dopravu