12. dubna 2011

Zatímco loni výkony pražského letiště v důsledku snižování kapacit Českých aerolinií, omezení provozu po erupci islandské sopky a nepřízně zimního počasí zaostaly o pět a půl procenta za očekáváním a nepatrně – o jedno procento – se snížily i ve srovnání s krizovým rokem 2009, letos se již blýská na lepší časy. „V prvním čtvrtletí jsme ještě zaznamenali propad, ale celý letošní rok by mohl znamenat obrat po dvou letech půstu,“ uvedl na konci března na prezentaci letního letového řádu v Praze vrchní ředitel Letiště Praha pro obchod a letecký provoz Jiří Pos.
V letním letovém řádu, který vstoupil v platnost 27. března, zvýšili dopravci kapacitu osobní dopravy ve srovnání s loňskou letní sezonou o 9,2 procenta na 11,8 milionu sedadel. Celkem 53 leteckých společností bude nabízet spojení do 133 destinací v 52 zemích. Nově se v seznamu destinací objevují například kanadský Hamilton (u Toronta), Rotterdam a Toulouse. České aerolinie začnou létat do tří nových destinací na Ukrajině – Doněcku, Lvova a Charkova – a také do francouzského Bordeaux. Zvýšení kapacit do Severní Ameriky zajistí americké Delta Air Lines, které od června na linku do New Yorku nasadí větší letoun Airbus 330–200. Na třetí místo žebříčku největších dopravců se po několika letech vrací německá Lufthansa.
V nákladní dopravě zůstává situace stabilní – pět nákladních dopravců bude z Prahy přepravovat zboží na pravidelných linkách do celkem devíti destinací (Tchaj-peje, Abu Dhabí, Chengdu, Šanghaje, Tianjinu, Lucemburku, Kolína nad Rýnem, Paříže CDG, Lie`ge a Brna).
Na základě výsledků prvního čtvrtletí upravilo letiště odhad na celý rok až na zhruba 12 milionů cestujících. „(…) půjde-li vše podle plánu a nepo-stihnou-li nás nějaké nepříznivé vnější ekonomické vlivy či klimatické situace, mohli bychom na Letišti Praha odbavit v tomto roce o tři až čtyři procenta více cestujících než v roce minulém. Počet vzletů a přistání by mohl být celoročně vyšší zhruba o jedno procento,“ řekl Jiří Pos.
V zájmu dalšího rozvoje bude letiště pokračovat v přípravě výstavby nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, která by měla odstranit kapacitní problémy v některých časech.
Do poloviny roku by se mohlo uskutečnit veřejné projednání dopadů stavby na životní prostředí, po němž by měly následovat změny územních plánů. Výstavba potřebné nové paralelní dráhy by v Ruzyni mohla začít v roce 2014 a skončit o dva roky poz-ději, řekl Jiří Pos.
Loni Letiště Praha odbavilo 11,56 milionu cestujících.
(spa)