14. srpna 2003
V loňském roce odbavilo curyšské letiště celkem 423 tisíc tun zboží a bylo tak osmým nejvýznamnějším uzlem nákladní letecké dopravy v Evropě. Přesto musí letištní správa hledat způsoby, jak na Klothen přilákat další letecké společnosti; největší naděje přitom vkládá do rozvoje dopravy na Dálný východ.
„Cargo Hub 2001“ je špičkově vybavený terminál, který měl curyšskému letišti i někdejšímu národnímu dopravci Swissair zajistit světlou budoucnost. Swissair je však již ten tam a spolu s jeho odchodem ze scény vzaly zasvé i ambiciózní plány, podle nichž se měl Curych stát jednou z největších leteckých nákladních křižovatek kontinentu.
Za hodinu je ultramoderní terminál schopen v plně automatizovaném provozu odbavit 900 palet. Velkoprojekt za 210 miliónů € měl být chloubou letiště, nyní správa usilovně přemýšlí o smysluplném využití. O současném vytížení hovoří pouhý pohled do odbavovací haly terminálu, kde je mezi paletami a kontejnery spousta prázdného místa. „Jsme vytíženi asi na 65 procent,“ řekla v červnu provozní ředitelka společnosti Cargologic – dceřiné firmy provozovatele letiště Curych pro odbavení leteckého zboží – Elke Köhlerová.
Swiss nedokázal výpadek nahradit
Po bankrotu Swissairu se stal největším zákazníkem Cargologic jeho nástupce Swiss, ani ten však nedokázal výpadek překladu plnohodnotně nahradit. I proto Curych zatím nedokáže držet krok s letišti v Paříži a Frankfurtu nad Mohanem, nová konkurence mu vyrůstá i v Mnichově. Ztráty chce Cargologic alespoň částečně kompenzovat rozvojem dopravy do Asie. „Chceme oslovit především letecké společnosti z Dálného i Blízkého východu,“ uvedla Elke Köhlerová. Zajímavé by pro letiště mohly být například lety nákladních speciálů, na jejichž plnění by se na základě dohody částečně podílelo Swiss WorldCargo. Výhodu by přitom představovala rozsáhlá síť návazných tras náhradní kamiónové dopravy společnosti.
Pro Curych mluví výhodná geografická poloha v sousedství regionů Bádensko-Württembersko, Alsasko-Lotrinsko a Lombardie, odkud pochází významná část zboží. Ve srovnání s Vídní, Mnichovem a Frankfurtem může Curych nabídnout například i nižší přistávací poplatky. Dosud však tyto argumenty žádného nového leteckého dopravce nepřesvědčily, takže moderní terminál žije spíše z expresních služeb a příležitostných charterových nákladních letů. A