České aerolinie

ČSA vyhlásily poptávkové řízení na modernizaci flotily letadel na střední tratě

Dozorčí rada Českých aerolinií vzala na řádném zasedání na konci dubna na vědomí rozhodnutí představenstva o modernizaci a rozvoji letadlového parku ČSA. Vedení společnosti následně vyhlásilo poptávkové řízení na dodávku dvanácti letadel pro obsluhu středně dlouhých tratí v období od jara příštího roku do roku 2008. Se žádostí o nabídku (Request for Proposal) již předtím oslovilo oba přední světové výrobce této kategorie dopravních letadel – evropský Airbus S.A.S. a americkou The Boeing Company, oznámila ředitelka komunikace ČSA Dana Dvořáková.

„Plán rozvoje flotily vychází ze strategie ČSA, je klíčový pro naplnění podnikatelského záměru společnosti a podporuje úsilí managementu o dlouhodobý růst výnosů a hodnoty společnosti,“ uvedl prezident a předseda představenstva ČSA Jaroslav Tvrdík.

Současný letadlový park ČSA pro provoz na linkách na střední vzdálenosti tvoří celkem 28 letadel Boeing B737 série 400 a 500. Již z dřívějších technických prezentací a jednání s oběma výrobci podle společnosti vyplynulo, že požadavkům ČSA na modernizaci střednětraťové flotily by vyhovovala jak nová generace letadel Boeing B737 (New Generation: B 737–700, 800 a 900), tak i letadla typové řady Airbus A320 (A320 Family: A319, A320, A321).

V rámci první etapy modernizace vyhlásily ČSA poptávkové řízení na dodávku dvanácti střednětraťových letadel s kapacitou nad 130 míst. Vedení společnosti předpokládá, že letadla pořídí formou finančního leasingu. Detaily financování budou upřesněny v rámci kontraktačních jednání s vybraným uchazečem, uvedla Dana Dvořáková.

Celkový harmonogram poptávkového řízení v rámci první etapy je naplánován na období do října a do konce srpna by již měl být znám vítězný uchazeč. Do konce října potom vedení ČSA plánuje komplexní vyhodnocení výběrového řízení, následné schválení statutárními orgány podniku a podpis smluvních vztahů s vítězným uchazečem. Předpokládá, že letadla první nové typové řady by mohla být uvedena do pravidelného provozu již na jaře příštího roku a celá dodávka ukončena do roku 2008.

Hlavním rozhodujícím kritériem při vyhodnocování nabídek účastníků výběrového řízení bude ekonomická výhodnost nabídky. Součástí poptávkového řízení bude i možnost úpravy počátečních nabídek obou uchazečů v souladu s obecně uznávaným principem „poslední výzva“ (last call), dodala Dana Dvořáková.

Po první etapě, v níž ČSA poptávají dvanáct letadel, by se měla uskutečnit ještě nejvýš dvě výběrová řízení. Dodavatel prvních strojů by přitom neměl být nijak zvýhodněn. Pokud bude nabídka druhého dodavatele v dalších kolech řízení výhodnější, je možné, že se ve flotile postupně objeví jak střednětraťové airbusy, tak boeingy. Celkem chtějí ČSA údajně získat asi 40 letadel pro střední dolet.

Čtvrtý Airbus A310–300 ještě letos

Dozorčí rada ČSA na dubnovém zasedání vzala na vědomí i informaci představenstva ČSA o návrhu doplnit dálkovou flotilu o čtvrtý stroj ještě od letního letového řádu letošního roku. Další Airbus A310 by měl být využit především pro rozšíření kapacit na některých již provozovaných dálkových linkách ČSA (například do New Yorku), ale také ke zvažovanému otevření zcela nových linek (například mezi Prahou a Atlantou, centrálním uzlovým letištěm partnerské společnosti Delta Air Lines) dříve, než bylo původně plánováno. Současně by čtvrtý Airbus A310 ve flotile ČSA umožnil zvýšit pravidelnost a včasnost provozu ČSA. Vedení ČSA předpokládá, že by část kapacity letadla od zimního letového řádu nabídlo i na charterovém trhu.

Do konce roku 2006 vedení ČSA plánuje kompletní modernizaci dálkové flotily, kterou nyní tvoří tři stroje Airbus 310. Letadla by měl nahradit typ Airbus 330 nové generace.

Již nyní ČSA obnovují flotilu osmi turbovrtulových letadel ATR na krátké tratě. Tři nové stroje tohoto typu začnou na linkách ČSA létat během letního letového řádu. Do konce roku 2006 chtějí ČSA obměnit celou flotilu nejmenšího typu ATR-42, která by měla mít osm strojů.

(spa)

spinner