15. listopadu 2007
České aerolinie jsou poprvé po třech letech v černých číslech. Za první tři čtvrtletí roku vydělaly 563 milionů Kč a meziročně tak zlepšily hospodářský výsledek o 886 milionů Kč. Jak na tiskové konferenci v Praze minulý týden uvedl prezident společnosti Radomír Lašák, na konci roku podnik s „největší pravděpodobností hraničící s jistotou“ překoná plánovaný zisk ve výši 40 milionů Kč.
Konečný zisk podle českých účetních standardů vedení společnosti odhaduje na zhruba 100 milionů Kč, přestože se původně plánovaný výnos z prodeje cateringu přesune až do příštího roku. Pozitivně výsledky ČSA ovlivnil především prodej
a zpětný pronájem pěti letadel Boeing ze začátku roku. I bez 526 milionů Kč, které tato operace vynesla, by však byl dopravce v zisku.
Provozní výnosy ČSA v prvních devíti měsících vzrostly o 4,6 procenta na 17,95 miliardy Kč. Podle Radomíra Lašáka podnik stále více vydělává na své hlavní činnosti, tedy osobní dopravě. Pravidelná osobní doprava mu vynesla 13,51 miliardy Kč, tedy o 909 milionů Kč více než loni, přestože se počet cestujících zvýšil jen o 0,5 procenta a poměrně výrazně se v důsledku nasazení nových, větších letadel na některých linkách snížilo průměrné vytížení sedačkové kapacity (-4,8 %). Dařilo se mu totiž zvyšovat počet cestujících ve vyšších třídách, takže průměrná cena jednosměrné letenky (bez poplatků) vzrostla z 3050 na 3250 Kč. Současně zastavil všechny ztrátové relace. „Dnes v ČSA není jediná linka, která by vykazovala záporný hospodářský výsledek,“ zdůraznil viceprezident ČSA pro ekonomiku Luboš Černý.
Současně se (o 96 milionů Kč) zvýšily i výnosy ČSA z nepravidelné přepravy osob. Naopak výnosy z nákladní dopravy se meziročně snížily z 506 na 471 milionů Kč a jejich podíl na celkových výnosech klesl z 4,0 na 3,4 procenta.
Provozní náklady ČSA v prvních devíti měsících rostly výrazně pomaleji než výnosy – o 1,7 procenta na 17,34 miliardy Kč, a to především kvůli nárůstu mzdových nákladů a zvýšení splátek letadel. Bez započtení vlivu směnných kurzů by byly meziročně dokonce o 477 milionů Kč nižší.
Poslední výsledky společnosti podle Radomíra Lašáka umožňují, aby se zaměřila i na další rozvoj. „České aerolinie se proto v letošním roce rozhodly využít výhodné opce a objednat si dalších osm letadel Airbus A319 s termínem dodání v letech 2011 až 2012.
(spa)