ČSA

ČSA dostaly nabídku na nákup dvou typů letadel a tří motorů

Nová letadla chtějí Českým aeroliniím (ČSA) podle očekávání dodat oba hlavní světoví výrobci letounů požadovaného typu, tedy americký Boeing i evropský Airbus. Z hlediska motorového vybavení letadel mají ČSA na výběr ze tří možností – mohou koupit buď letadla Boeing s motory CFMI, nebo letadla Airbus s motory stejného výrobce, případně s motory konkurenční firmy IAE. ČSA obdržely definitivní verze nabídek do vypsaného tendru v polovině minulého týdne.

Podle výkonného ředitele ČSA pro strategické plánování a rozvoj Jana Váni hledá momentálně český vlajkový letecký dopravce dodavatele dvanácti nových letadel určených pro provoz na středních tratích. ČSA chtějí nová letadla získat na finanční leasing, a to v letech 2006 až 2008. Vítězné stroje by se však ve flotile měly objevit již v letní sezoně 2005. Od května příštího roku si chce dopravce od vítězné firmy najmout dva stejné stroje pro pravidelnou dopravu a od června další dva stroje pro charterové lety.

Rozhodne cena náhradních dílů

Jedním ze základních kritérií, které rozhodne o nejlepší nabídce, bude zřejmě cena náhradních dílů. Podle hlasů z ČSA totiž mezi letouny typu Boeing 737 a Airbus 320 prakticky neexistují příliš velké technické rozdíly. Právě pohonné jednotky představují dvě třetiny ceny celého letadla a ČSA pro svých 12 letadel požadují dva náhradní motory. Dalším kritériem pak bude výše plateb, které bude muset dopravce uhradit asi rok před dodáním letadel, kdy fyzicky započne jejich výroba. Celková cena všech dvanácti letadel by se měla pohybovat mezi deseti až dvaceti miliardami Kč. Jan Váňa uvedl, že o vítězi tendru by se mělo rozhodnout ještě do konce září. Poté začnou jednání o konečné podobě smlouvy, jejíž podpis se očekává pravděpodobně na konci října.

Nákup dvou až tří nových letadel v příštím roce plánuje i druhý největší český letecký dopravce, společnost Travel Service. Ta má o výrobci svých nových letadel jasno, neboť jako soukromá firma nemusí vypisovat tendr. Její orientaci naznačuje fakt, že má v současné flotile pouze boeingy – 10 letadel řady 737. Podle prezidenta firmy Miroslava Kůly by měl být prvním novým strojem Boeing 737–800, který nahradí menší typ 737–400. V budoucnu by právě verze 737–800 měla tvořit základ flotily firmy Travel Service. Společnost rovněž chtěla ještě v letošním roce koupit Boeing 767, od tohoto záměru však zatím dočasně ustoupila.

Tomáš Johánek

spinner