29. září 2005
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA požaduje, aby letecké společnosti kompletně přešly na elektronické letenky do konce roku 2007. České aerolinie začaly první elektronické letenky vystavovat loni – jednak aby splnily požadavek IATA, ale především aby neztratily konkurenceschopnost na rozvinutých trzích.§ Podle viceprezidenta ČSA pro marketing Bohuslava Šantrůčka by bez nich byl ohrožen jejich odbyt například ve Velké Británii. Zatímco ještě v lednu ČSA vystavovaly týdně asi 500 elektronických letenek, do září se jejich počet zvýšil na zhruba osm tisíc a dále prudce narůstá. Na konci roku by podle Bohuslava Šantrůčka mohla být téměř každá třetí prodaná letenka „pouze“ elektronická. Český národní dopravce by se tak dostal na současnou úroveň nejvyspělejších evropských trhů. Postupně se mu také za-čne investice v řádu stamilionů Kč do vybudování potřebného IT systému vracet: průměrné náklady na e-ticket jsou totiž o devět USD nižší než náklady na vystavení papírového dokladu. Návratnost celého projektu Bohuslav Šantrůček nicméně i tak odhaduje na několik let. ČSA zatím mohou prodávat elektronické letenky do 53 destinací, většímu rozšíření dosud brání technické, ale i právní překážky.
Jednodušeji přes internet Prioritou ČSA je podle Bohuslava Šantrůčka také rozvoj služeb prostřednictvím internetu a dalších elektronických kanálů. Proto dopravce v září spustil inovovaný a rozšířený systém on-line služeb, díky němuž si mohou jeho zákazníci nově přes internet například zakoupit jednosměrnou letenku, flexibilněji kombinovat cenové tarify či objednávat zboží, které si vyzvednou na palubě letadla. Součástí nových internetových služeb je i nabídka pro firemní zákazníky, pro něž ČSA připravily nový věrnostní program OK Plus Corporate. Prodej letenek přes internet je zatím vzhledem k nižšímu pokrytí českých domácností internetem méně rozvinut. ČSA v současné době prodávají přes internet asi pět procent letenek, do konce roku by to podle Buhuslava Šantrůčka mohlo být asi deset procent. (spa)