12. května 2005
Oba světoví výrobci – Airbus a Boeing – nyní v segmentu dálkových širokotrupých letadel urputně soupeří, a to hned na několika frontách. Vedle vývoje zcela nových modelů A380 a B787 podrobili inovaci i letadla již vyráběná. Výsledkem jsou B747 Advanced, A350–800 a A350–900. Další inovovaný model – B777–200LR – bude patřit do kategorie letadel pro ultradlouhé lety; svými parametry překoná A340–500. Odpovědí Boeingu na zcela nový A380 (v základní verzi s 555 místy), který evropský výrobce uvede do provozu v příštím roce, bude inovovaný typ B747 Advanced se 416 až 450 místy. Letadlo bude o 20 procent větší než B777–300 a o 20 procent menší než Airbus 380; vybaveno by mělo být již motory nové generace, které Boeing plánuje pro nový B787 Dreamliner. Do roku 2025 by jich chtěl americký výrobce prodat asi 400 kusů – 270 v osobní a 130 v nákladní verzi. Airbusu A380 by mělo konkurovat také dvoumotorové letadlo zcela nové generace B787 (dosud označované také jako 7E7 Dreamliner), které Boeing hodlá uvést do provozu v roce 2008 ve dvou verzích – s 224 místy ve třech cestovních třídách a doletem 15 700 kilometrů a s 259 místy a doletem 15 400 kilometrů. Výrobní plány zahrnují 296místnou dvou-třídní verzi B787–3 s doletem 6500 kilometrů pro střední tratě. Boeing předpokládá, že v příštích dvaceti letech vyrobí na 3500 kusů těchto letadel, jejichž trup bude vyroben převážně z kompozitních materiálů, což sníží hmotnost letadla a umožní zvýšit přetlak a vlhkost v kabině, která bude širší a pohodlnější než u konkurenčního A350. Ultradálkový B777–200LR o kapacitě 295 až 301 míst hodlá Boeing uvést do provozu již v příštím roce. Očekává, že na trhu umístí asi 500 kusů této inovace základního typu B777, z toho 300 v osobní a 200 v nákladní verzi (nákladní stroj s kapacitou 101 tun nákladu by měl být na trhu až v roce 2008). Společných prvků budou mít B787, B747A a B777–200LR minimálně. Asymetrickou odpovědí evropského výrobce Airbus na vývoj řady B787 budou modely A350–800 (245 míst, dolet 15 900 kilometrů) a A350–900 (285 míst, dolet 13 900 kilometrů). Oba budou vycházet z úspěšné konstrukce A330–200 a A330–300 a uplatní se v nich motory připravované pro B787. Jen při výrobě omezeného počtu jejich prvků (centroplán, horizontální směrovky) Airbus využije kompozitní technologie A380, takže letadlo bude těžší než B787. Pilotní systémy A350 budou odvozeny od A330, což zlevní certifikaci letadla i jeho posádek. Také vývoj A350 bude podstatně levnější než B787. Cenově tedy zřejmě bude B787 méně výhodný, díky nižší hmotnosti však bude naopak provozně levnější. Jeho nové technologie by měly být také spolehlivější. Vladimír Junek