Nizozemsko

Air France / KLM se chystá převzít Martinair

Letecká společnost Air France / KLM plánuje, že zvýší svůj podíl v nizozemském dopravci Martinair ze současných padesáti na sto procent. Francouzsko-nizozemská jednička evropského trhu letecké dopravy by si akvizicí upevnila náskok před německou Lufthansou a British Airways. „Máme zájem o převzetí všech zbylých akcií,“ uvedl na začátku září mluvčí AF/KLM Bart Koster, aniž by upřesnil, jakou cenu koncern dosavadnímu majiteli – dánské skupině A. P. Moller-Maersk – nabídl.

Přechod pod úplnou kontrolu Air France / KLM by společnosti Martinair podle slov jejího mluvčího Erica van Doeselaara docela vyhovoval. „Jednoznačně považujeme za nejlepší řešení, pokud se akciové podíly ocitnou v jedněch rukou,“ řekl. Ziskový koncern AF/KLM považuje Martinair vzhledem k výsledkům jeho hospodaření navíc i za nejvhodnějšího nového majitele.

Podnik, který v roce 1958 založil Nizozemec Martin Schröder, loni při obratu 1,2 miliardy € utrpěl ztrátu kolem sedmi milionů €. V poslední době se ani nijak zvlášť nerozvíjel, protože do něj KLM z důvodu nevyjasněných většinových vztahů nehodlala investovat větší částky.

Pokud bude převzetí dotaženo do konce, slibuje si francouzsko-nizozemský dopravce především posílení úseku nákladní dopravy, protože Martinair provozuje vlastní flotilu jedenácti velkokapacitních nákladních speciálů.

Bez ohledu na výsledek jednání o budoucím vlastníkovi již vedení společnosti Martinair zpracovalo stabilizační plán pro návrat k zisku. Od listopadu se podnik kompletně stáhne z turistických linek do Středomoří a na Kanárské ostrovy.

„V budoucnu se chceme v osobní i nákladní dopravě soustřeďovat výhradně na dálkové trasy,“ řekl Eric van Doeselaar.

Vstup AF/KLM závisí nejen na vyjednávané kupní ceně, ale také na stanovisku antimonopolního úřadu a Evropské komise, která bude muset transakci nejprve schválit. Na konci devadesátých let přitom převzetí Martinairu ze strany KLM zamítla. Podle názoru expertů ovšem nyní Brusel plánovanou akvizici posvětí, protože situace se od té době výrazně změnila. Na trhu například působí řada nízkonákladových leteckých společností a úspěšně se rozvíjí konkurenční prostředí.

Heiner Siegmund

spinner