Ministerstvo s novými výzvami na podporu kombinované dopravy zatím nepočítá

Ministerstvo s novými výzvami na podporu kombinované dopravy zatím nepočítá

Program podpory kombinované dopravy v České republice, novela zákona o drahách a její dopady na kombinovanou dopravu, příprava infrastrukturních staveb či aktuální dění v Evropské komisi. Taková byla témata letošního druhého setkání odborníků na kombinovanou dopravu, které se uskutečnilo minulý týden na ministerstvu dopravy v Praze.

Jaromír Volf z odboru zahraničních vztahů a EU na českém ministerstvu dopravy připomněl, že prioritou Evropské komise i nadále zůstává boj s klimatickými změnami. Ostatně dokládá to i European Green Deal (tzv. Evropský zelený úděl), který je jedním z hlavních pilířů programu nové šéfky Evropské komise Ursuly von der Leyenové. Mezi další témata, která se na evropské úrovni aktuálně řeší, patří rozšíření systému povolenek ETS na námořní a možná i silniční dopravu, vyšší zdanění letecké dopravy a revize norem, které se týkají emisí CO2 v silniční dopravě. V centru pozornosti zůstávají také různé scénáře brexitu, protože zatímco termín odchodu Spojeného království z EU byl už potřetí posunut, na 31. ledna příštího roku, přechodné období do konce roku 2020 zůstává i nadále v platnosti.

České zákony a další právní normy musí být plně kompatibilní s evropskou legislativou, což je také jedním z důvodů novely zákona o drahách, kterou sice v polovině září schválili poslanci, nicméně senátoři ji na konci října vrátili zpět do sněmovny.

Podpora pro terminály i přepravní jednotky

Program podpory kombinované dopravy v rámci Operačního programu Doprava II a možnosti, které v následujícím finančním období nabízí, přiblížila na setkání Pavlína Tomková, vedoucí oddělení rozvoje železniční a kombinované dopravy. Připomněla, že s udržitelnou nákladní dopravou úzce souvisí podpora rozvoje překladišť kombinované dopravy, která se týká nejen vlastních překladišť, ale od roku 2018 také přepravních jednotek. „Podpory ve výši až 49 procent způsobilých nákladů se zatím dočkala modernizace stávajících překladišť v Lovosicích, Pardubicích – Černé za Bory a v Mělníku, z podpory je dále financováno také pořízení nových překladišť v Kolíně, Obrnici a Ostravě-Mošnově,“ uvedla Pavlína Tomková s tím, že alokace dosavadních čtyř výzev nikdy neklesla pod 800 milionů Kč. Zatím poslední výzva ještě čeká na vyhodnocení, které je naplánováno na začátek příštího roku. Podpora přepravních jednotek ve výši až 30% způsobilých nákladů má za sebou teprve dvě výzvy s alokacemi 90 milionů Kč, přičemž z první byly doporučeny k financování projekty UPLINE Obrnice a ČSAD Logistik Ostrava, druhá zůstává ještě do 10. ledna příštího roku otevřená. Podrobná specifikace všech pravidel a podmínek je k dispozici na webu OPD v sekci výzev.

Rakouské a francouzské inovace

V rámci bloku věnovaného novým trendům v kombinované dopravě hovořil projektový manažer českého zastoupení společnosti Innofreight Tomáš Bořil o inovativních vagonech, kontejnerech a vykládacích systémech. V Česku je využívá například ČD Cargo při přepravě a vykládce hnědého uhlí v elektrárnách Chvaletice a Opatovice či společnosti Metrans nebo NYYLO. Tomáš Bořil zdůraznil, že v důsledku kůrovcové kalamity jsou pro dopravce zajímavé i velkokapacitní vozy pro přepravu dřeva.

Společnost LOHR Railway System představil českému publiku Vladimir Stanishevskiy. Francouzská firma, která začínala s přepravníky automobilů, má dnes mnohem širší výrobní program zahrnující mimo jiné i speciální kloubové vagony pro vertikální nakládku a návěsy se zesíleným rámem (většina návěsů v Evropě není pro vertikální nakládku uzpůsobena). Vladimir Stanishevskiy seznámil účastníky workshopu se třemi typy terminálů s technologií LOHR a s různou kapacitou, které podstatně zrychlují překládku kontejnerů, návěsů a nástaveb. Využívají je například ve frekventovaných francouzských přístavech Calais a Marseille. „Ačkoli evropská síť kombinované dopravy využívající technologii LOHR s logistickým hubem v Lucembursku zahrnuje mimo jiné i Velkou Británii, Belgii, Německo, Francii, Polsko či Rakousko, ze zemí Visegrádské čtyřky v ní stále chybí Česká republika i Slovensko,“ uvedl Vladimir Stanishevskiy.

Železnice je pro Čínu klíčová

O rostoucí spolupráci s Čínou hovořil na závěr setkání Ctirad Klimánek, ředitel pro železniční přepravu GEFCO, který přepravu po kolejích řídí v oblasti CEBAME, zahrnující 17 států Evropy, Balkánu a Středního východu. Právě železnice je pro společnost, jež svými aktivitami pokrývá celý logistický řetězec, páteřní, protože jde o dopravu desetkrát levnější než letecká a dvakrát rychlejší než námořní. Společnost GEFCO má východoasijskou centrálu v jedenáctimilionové aglomeraci Čcheng-tu a má pod kontrolou všech šest klíčových spojení mezi Evropou a Čínou.

Objem přeprav mezi asijskou velmocí a Ruskem podle Ctirada Klimánka sice stále roste, a to především kvůli přetrvávajícím sankcím, jež na Ruskou federaci uvalila EU po anexi Krymu, na druhou stranu se už začínají projevovat důsledky nastupující krize v oblasti automobilového průmyslu.

Pavel Víšek

Foto: PAV

spinner