Jaromír Cabalka (ČD-DUSS Terminál, a. s.): Lovosický terminál oslavil 10 let své existence

Jaromír Cabalka (ČD-DUSS Terminál, a. s.): Lovosický terminál oslavil 10 let své existence

ČD DUSS Terminál v Lovosicích slaví v letošním roce 10 let své existence. Vznikl na ploše dříve využívané pro provoz systému Ro-La mezi Lovosicemi a Drážďany, dnes poskytuje celé spektrum služeb pro logistické operátory i silniční dopravce. Na minulost, současnost, a hlavně budoucnost tohoto terminálu jsme se zeptali jeho ředitele Jaromíra Cabalky.

Můžete připomenout okolnosti vzniku společnosti?

Společnost ČD - DUSS Terminál, a. s., jejímiž akcionáři jsou ČD Cargo s 51 procenty a DB AG se 49 procenty, zahájila svou činnost v Lovosicích v roce 2007 jako neutrální operátor kontejnerového terminálu a jako partner pro železniční operátory a silniční dopravce. Infrastruktura terminálu vyrostla na plochách v blízkosti seřaďovací železniční stanice Lovosice v prostorách, kde byl v letech 1994 až 2004 provozován systém Ro-La z Lovosic do Drážďan. Po jeho ukončení se ukázal potenciál možného pokračování systému kombinované dopravy bez provozních subvencí s ekonomicky zajímavějším procesem intermodality prostřednictvím nedoprovázené kombinované dopravy. Nově vybudované Veřejné Logistické Centrum uzpůsobené právě nedoprovázené KD mělo napomoci žádoucímu přesunu části přepravních výkonů ze silnice na železnici a to v rámci nediskriminovaného přístupu jak k železničním operátorům, tak k silničním dopravcům. Realizaci projektu ve výši 184 milionů Kč zajistily investičně České dráhy za přispění Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) a státní dotace. Vlastní stavba začala v roce 2006, hotovo bylo o dva roky později. Provoz terminálu byl zahájen v roce 2007 operátorem ČD-DUSS Terminál, a.s. v překládkách manipulačních jednotek mezi železniční a silniční dopravou.

Co všechno dnes terminál umí, jaké služby využívají zákazníci nejvíce?

Nabízené služby společnosti ČD-DUSS Terminál, a.s. se pochopitelně vyvíjely. V roce 2007 při zahájení činností v lovosickém terminálu postačovala základní nabídka manipulací a skladování přepravních jednotek. Postupně se společnost přizpůsobovala požadavkům zákazníků a přinášela projekty, které byly postupně převedeny do živého provozu. Lovosický terminál je zaměřen na kontinentální železniční přepravy a s tímto jsou spojeny jako hlavní činnost manipulace speciálních manipulovatelných návěsů a výměnných nástaveb. V těchto službách je společnost ČD-DUSS Terminál, a.s. jednoznačně objemově nejsilnějším provozovatelem v České republice. Samozřejmostí jsou pro společnost agenturní služby pro operátory v kombinované dopravě, speditéry, logistické společnosti i koncové zákazníky. V celém řetězci pak musí společnost organizovat nejen železniční přepravy ale i silniční svozy a rozvozy, celní operace ale také je nezbytné zajišťovat například opravy a čištění přepravních jednotek. Poskytujeme celou řadu dalších služeb jako například překládky a skladování zboží v logistických skladech, packing kontejnerů nebo vykládky zboží z přepravních jednotek při využití výhod dočasných celních skladů včetně zajištění celního dluhu.

Jaké investice chystáte do budoucnosti, kam chcete směřovat další rozvoj terminálu?

Rozvoj terminálu budeme i nadále směřovat ke kontinentálním železničním přepravám. Počty přeprav kamionů ve střední a západní Evropě neustále rostou a představují velmi zajímavý potenciál pro možný tok zboží v rámci silnice a železnice beze změny přepravní jednotky, tedy v rámci přeprav intermodálních manipulovatelných návěsů a výměnných nástaveb. Na tyto přepravy se společnost ČD-DUSS Terminál, a.s. zaměřuje především ve spolupráci se železničními operátory Bohemiakombi, s.r.o. a Kombiverkehr a samozřejmě s autodopravci, kteří tento druh přepravy využívají.

Vzhledem k dynamickému rozvoji těchto přeprav musí být i společnost ČD-DUSS Terminál, a.s. na budoucnost připravena a v současnosti pracuje na projektu rozšíření infrastruktury terminálu v podobě navýšení kapacity manipulačních ploch o dalších 9 ha a také nezbytném prodloužení kolejí určených k manipulacím o dalších 700 metrů. Kolejiště terminálu je koncipováno na rychlé odbavení ucelených vlaků bez zbytečných přesunů souprav a i další rozvoj napomůže k urychlení odbavení v rámci vjezdů a odjezdů ucelených vlaků přímo na kolejiště terminálu s vlakovou elektrickou lokomotivou.

(tj)

spinner