Brněnská oblast může být inspirací i pro jiné aglomerace

Brněnská oblast může být inspirací i pro jiné aglomerace

Brněnská oblast je dopravně zajímavá a dopravní telematika v ní má velké pole své působnosti. A to nejen v rámci nové výstavby, ale především na dálnici D1 a stávajících komunikacích, které nyní slouží jako náhrada městského okruhu. Tam má uplatnění telematiky smysl již nyní. Uvedl to prezident Sdružení pro dopravní telematiku ČR (SDT) Ing. Roman Srp.

Brněnské Ředitelství silnic a dálnic je podle něj těmto myšlenkám velice vstřícné a v současné době se připravují dvě studie, které pro ŘSD zpracovává projekční kancelář s experty na dopravní telematiku. „Obě studie jsou ve fázi konceptu, běží výroba čistopisu a vše směřuje k návrhu poměrně komplexního telematického systému v brněnské aglomeraci. Ten by měl řešit nejen část úseku dálnice D1, ale i odbočující úseky směrem na Vídeň, Bratislavu a na sever od Brna směrem na Svitavy. Pokud by se to podařilo zrealizovat v blízké době, dejme tomu v následujících pěti letech, bylo by to něco, co by brněnské aglomeraci velice pomohlo, uvedl Roman Srp s tím, že „výstavba chybějících pozemních komunikací včetně uceleného městského okruhu kolem Brna a nějakého kapacitního, třeba i dálničního tahu z Brna směrem na Svitavy na D35, to je v této komplexnosti běh na dvacet třicet let. A jsou experti, kteří si myslí, že se toho ani nedožijí. Takže zde by telematika hodně pomohla,“ uvedl Roman Srp.

Navíc přínos by to mělo nejen pro Brno. „Telematická architektura je tvořená na základě systémového přístupu Brno by pak mohlo být vzorem a inspirací, jak telematiku realizovat i v jiných městských aglomeracích v České republice, například i kolem Prahy,“ řekl Roman Srp.

„Také u Prahy je velký potenciál pro využití telematiky, a to včetně systémů pro dynamické usměrňování dopravního proudu, tedy toho, čemu v České republice říkáme liniové řízení dopravy. Je tu prostor nejen modernizovat to, co se postavilo před dvanácti lety na silničním okruhu kolem Prahy směrem od Brna na Ruzyň, ale takto ošetřit příjezd do Prahy by si zasloužily i další příjezdové komunikace, ať je to od Plzně, Mladé Boleslavi či Hradce Králové. K tomu je však třeba mít určitou systémovou architekturu a sjednocený přístup. A myslím si, že to, co se nyní realizuje v Brně, by mohlo sloužit jako inspirace pro to, co by se jednou mohlo realizovat jinde,“ dodal Roman Srp.

(lan)

Foto: lan

spinner