​Podnikatelé v dopravě uvítali, že si vláda uvědomuje nutnost dopravní výstavby

​Podnikatelé v dopravě uvítali, že si vláda uvědomuje nutnost dopravní výstavby

8.1. - Podnikatelé a provozovatelé dopravy vítají, že vláda ve svém programového prohlášení zohlednila některá zásadní témata v dopravě, jako je dostavba dálniční sítě, příprava vysokorychlostních tratí či rozvoj vodní i letecké dopravy. Chybí jim však konkretizace některých cílů nebo řešení například otázek emisí v dopravě. Vyplývá to z vyjádření Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) a Hospodářské komory ČR (HK ČR).

Hlavní dopravní prioritou vlády Petra Fialy bude podle vydaného programového prohlášení dostavba chybějící dopravní infrastruktury. Do roku 2025 by se podle plánů kabinetu dálniční síť měla rozšířit až o 200 kilometrů, klíčové bude pokročit při dostavbě Pražského okruhu a dálnic D35 a D1. Dalším cílem je pokrok v přípravě vysokorychlostních tratí. Vláda zároveň chce zavést větší kontrolu efektivity vynaložených peněz a času na dopravní stavby a dokončit digitalizaci dopravních agend.

Svaz i komora při hodnocení programového prohlášení ocenili, že vláda zohlednila jejich doporučení. "Ministr ocenil nás vstřícný a operativní přístup, do programového prohlášení doplnil chybějící úseky dálnice D11 či dokončení dálnice D52. Dokonce jsme dostali garanci, že s polskou stranou bude jednat o splavnění Odry v hraniční oblasti," uvedla HK ČR.

Ředitel Sekce hospodářské politiky SP ČR Bohuslav Čížek ve vládním prohlášení oceňuje důraz na rychlou výstavbu infrastruktury, rozvoj vysokorychlostních tratí, ale také rozvoj současné železnice. Na silnici pak uvítal snahu o zajištění konkurenční prostředí pro české i zahraniční dopravce, výstavbu odstavných parkovišť pro kamiony nebo zavádění inteligentních dopravních systémů a podporu čisté mobility.

Zároveň však podnikatelům v prohlášení některá témata schází. Svaz průmyslu v této souvislosti zmiňuje například absenci vládní pozice k emisním cílům v dopravě včetně blížící se normy Euro 7. Čížek připomíná také nutnost řešení podpory alternativních paliv či obecně podpory obnovy vozového parku. Hospodářská komora dále doporučila vládě do programu doplnit například výčet úseků dálnic, které by se měly prodloužit. Komora také chce, aby vláda provedla analýzu možnosti napojení Letiště Václava Havla v Praze na vysokorychlostní trať z Prahy do německých Drážďan.

Podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně je vládní programové prohlášení, jako téměř vždy, z větší částí jen zopakováním dlouhodobých cílů bez jakýchkoli podrobností či změně postoje. "Největší výzvu již tohoto vládního období pro sekci dopravy, však vládní prohlášení nechává bez komentáře. Jde o plány EU o rozšíření emisních povolenek (či jiného emisního zdanění) na obory bydlení a dopravy. To bude podle všeho nejzásadnější téma v dopravní oblasti v příštích letech, a jasnější postoj vlády k tomuto tématu by volič určitě uvítal," uvedl Bartoň.

(čtk)

Foto: ŘSD

spinner