​GLS: Vánoce budou letos bohatší, lidé mají více peněz a chtějí je utratit

​GLS: Vánoce budou letos bohatší, lidé mají více peněz a chtějí je utratit

31.10. - Do Vánoc zbývají necelé dva měsíce. Letošní Vánoce přitom pro e-shopy i kamenné obchody přinesou rychlý růst tržeb, domácnosti se za dárky chystají utratit více než loni. Většinu dárků přitom Češi nakoupí v e-shopech, vůbec v on-line prostředí nebude nakupovat jen 6 % lidí. Polovina dárků zamíří do výdejních boxů.

„V letošním roce rostly reálné mzdy velmi slušným tempem. Zároveň pominuly obavy z vysoké inflace. Tržby maloobchodu rostou po celý rok poměrně rychle, tržby e-shopů se meziročně zvyšují dokonce dvouciferným tempem. Právě zahájená předvánoční sezóna tyto trendy ještě více potvrdí, čeká nás zřejmě nejsilnější vánoční sezóna v historii,“ očekává ředitel GLS Česká republika Petr Pěcha.

Alespoň polovinu dárků on-line nakoupí 85 % lidí

„Doby, kdy bylo možné dárky nakoupit jen v přeplněných nákupních centrech plných stresu jsou pryč. Přestože si obchodníci v kamenných obchodech na letošní předvánoční tržby rozhodně stěžovat nebudou, stěžejní aktivita se bude odehrávat on-line,“ dodává Petr Pěcha. Podle aktuálního velkého předvánočního průzkumu Ipsos pro GLS totiž 85 % lidí nakoupí alespoň polovinu dárků on-line.

Téměř polovina lidí (48 %) přitom říká, že on-line nakoupí většinu dárků a 10 % předpokládá, že Vánoce vyřeší výhradně on-line. Naopak žádné dárky on-line nechce nakupovat pouze 6 % lidí.

Průměrná útrata roste, sezóna právě začíná

Na 10 % nakupujících počítá s tím, že za dárky utratí více jak 10 tisíc korun, víc jak 5 tisíc utratí 43 % lidí. Naopak méně než tisíc korun chce za dárky vydat jen 4 % dotázaných.

K růstu průměrné útraty přispívá stabilní inflace a rychlý růst reálných mezd. Průměrná mzda se letos v prvním pololetí přiblížila hranici 50 tisíc korun a reálně vzrostla o více než 5 %. To se odráží v nárůstu tržeb maloobchodu, které letos rostou tempem kolem 5 %, tržby internetových obchodů přitom rostou o více než 10 %.

Vánoční sezóna přitom začíná právě v těchto týdnech. Zatímco pouhá 2 % respondentů říkají, že už mají dárky nakoupené, tak 39 % lidí chce mít vše vyřešeno do konce listopadu. Stále oblíbenější jsou přitom i slevové akce kolem Black Friday na konci listopadu, chystá se na ně už 68 % lidí – ať už kvůli nákupu vánočních dárků nebo jen kvůli spontánnímu využití slevových akcí. „Black Friday už se zařadil mezi vrcholy předvánoční sezóny, pro nás je to signál, že už jsme opravdu ve finále. Další přepravní vrcholy před Vánoci pak přicházejí po jednotlivých adventních víkendech, zejména po prosincovém termínu výplat. Na letošní nápor jsme dobře připraveni, na každoroční vrcholnou sezónu se připravujeme v průběhu celého roku, jak rozšiřováním a zkapacitňováním naší přepravní sítě, tak i posilováním a novinkami v oblasti digitálních technologií,“ uzavřel Petr Pěcha.

Dárky zamíří především do výdejních boxů, jejich obliba pořád roste

Nejoblíbenějším místem pro zaslání vánočních dárků se definitivně staly výdejní boxy. Do boxů letos zamíří 48 % všech dárků (ještě před dvěma lety to bylo jen 21 %). „Výdejní boxy prošly v posledních dvou letech obrovským boomem. Jejich obliba je nicméně taková, že kapacita je pořád nedostatečná. Zákazníci oceňují především non-stop možnost vyzvednutí zboží a dobrou dostupnost,“ vysvětluje Petr Pěcha. Možnost non-stop vyzvednutí označilo jako hlavní výhodu 66 % lidí, dobrá dostupnost nebo rychlejší výdej bez čekání je hlavním benefitem pro 12 % dotázaných.

Obliba výdejních boxů mezi veřejností stále roste, z boxů se stal suverénně nejoblíbenější způsob dopravy zásilek. Logistická společnost GLS proto v posledních dvou letech svou síť výdejních boxů výrazně rozšířila. Zatímco před 2 lety měla jen zhruba 250 vlastních boxů, nyní jich už je 1300 a expanze bude dále pokračovat ke dvěma tisícům.

Kromě rozvoje sítě se GLS letos zaměřila i na další vylepšování zákaznické zkušenosti a digitalizaci. Mj. spustila novou appku, která jako jediná např. ukazuje přesnou polohu kurýra tak, jak jsou zákazníci zvyklí např. u městského rozvozu potravin. Nově lze v appce jednoduše i vygenerovat kód pro jednoduché zasílání balíčků přes výdejní boxy.

Velký průzkum předvánoční nákupní sezóny provedla společnost GLS v druhé polovině října na vzorku 1046 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

(red)

Ilustrační foto: GLS

spinner