​Češi patří mezi evropskou špičku v nákupech on-line nákupech

​Češi patří mezi evropskou špičku v nákupech on-line nákupech

21.10. – 86 % lidí v posledním roce alespoň jednou nakoupilo na internetu. Obliba on-line nákupů tak dál roste, loni to bylo 78 % lidí. Obyvatelé ČR tak v rámci EU patří do Top5 největších fandů on-line shoppingu.

On-line nákupy se staly nedílnou součástí životního stylu. Zatímco před 10 lety nakupovalo jen 52 % obyvatel ČR ve věku 16-74 let on-line, nyní je to už 86 % lidí. „České on-line prostředí patří mezi nejrozvinutější v celé Evropě. Je tady vůbec nejvíc e-shopů na počet obyvatel, řada z nich navíc úspěšně expanduje i na zahraniční trhy,“ řekl Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.

Ještě loni přitom alespoň jeden nákup on-line provedlo jen 78 % lidí. „V posledním roce českým domácnostem slušným tempem rostly reálné mzdy. Lidé mají chuť utrácet a spotřeba domácností je hlavním tahounem ekonomiky. A proto roste i počet lidí nakupujících on-line, právě útraty v e-shopech rostou výrazně vyšším tempem než v kamenných obchodech. A nastávající vánoční sezóna tento trend jen potvrdí,“ dodal Tomáš Čupr.

V posledním roce tak on-line nakoupilo 86 % Čechů, vyplývá z nejnovějších dat Eurostatu. Internet přitom pravidelně využívá 94 % obyvatel České republiky ve věku 16 až 74 let. V obou statistikách patří Češi mezi evropskou špičku.

„České on-line prostředí se po covidových letech výrazně zklidnilo. Nicméně určitou nervozitu samozřejmě přinášejí zahraničí, hlavně čínská, tržiště. Ta připravují české e-shopy o zhruba 15 % tržeb. Na druhé straně, větší konkurence nutí české e-shopy inovovat a připravovat unikátní nabídku produktů a služeb. A tyto specializované e-shopy jsou úspěšné i na zahraničních trzích,“ řekl Tomáš Čupr.

Expanzi českých e-shopů do zahraničí potvrzují i data dopravců. „„Poptávka po rozvozu balíků z českých e-shopů do ciziny roste meziročně zhruba o čtvrtinu. Logicky nejsilnější je zájem v okolních zemích, ale vidíme i úspěšnou expanzi českých firem do vzdálenějších koutů Evropy. Pomáhá jim hlavně odlišnost a originalita,“ řekl ředitel GLS v České republice Petr Pěcha.

V konkurenci internetových tržišť a levných čínských agregátorů slaví úspěch především specializované české e-shopy s unikátní nabídkou produktů či služeb, a to napříč různými odvětvími. Zájem je jak o ruční výrobu a originální české produkty, tak i o výrobky z těch e-shopů, které umějí globální trh zaujmout marketingem nebo konkrétní přidanou hodnotou.

On-line nákupy přitom logicky zaznamenaly boom napříč celou Evropou, i když tempo růstu je pomalejší než v případě ČR. Před 10 lety v Evropě nakupovalo on-line 59 % lidí, nyní je to 77 %. Mezi největší fandy on-line nákupů patří vedle Čechů Nizozemci, Irové a Skandinávci, kde se podíl on-line nakupujících pohybuje mezi 90 a 96 %. Češi tak více nakupují on-line než Němci (83 %) nebo Rakušané (jen 74 %).

Podle nejnovějších statistik Eurostatu využívá v České republice internet pravidelně 94 % lidí starších 15 let, před 10 lety to bylo 81 procent. I v nejstarší sledované věkové skupině na 65 let přitom internet používá 71 % lidí. „Kdo chce, internet za rozumnou cenu už dávno má. Největší změnou v on-line byznysu je v posledních letech způsob doručování, on-line nákupům přispělo především masivní rozšíření výdejních míst a boxů,“ uvedl Tomáš Čupr.

Rostoucí oblibu boxů potvrzuje i GLS. Boxy se staly suverénně nejoblíbenějším způsobem dopravy, míří do nich už nadpoloviční počet zásilek. „Ještě před dvěma lety jsme měli jen 250 boxů, teď jich máme asi 1300. V posledním roce je naše síť nejrychleji rostoucí v České republice a v tomto růstu budeme pokračovat. V průměru každých 6 hodin zprovozníme jeden nový box a do konce března příštího roku jich chceme mít alespoň 2000. To vše ve spolupráci s obcemi a při respektování veřejného prostoru,“ potvrdil za GLS Petr Pěcha.

„Boxy budeme budovat do té doby, dokud budeme vnímat zájem ze strany zákazníků. Ideálním stavem je, aby každý měl box do 3 minut chůze či jízdy od domova či práce,“ dodal.

V celé EU využívá internet 93 % lidí, 77 % alespoň jednou ročně nakupuje on-line. Nejvíce se v Evropě online nakupují oblečení, jídlo, kosmetika a vybavení domácnosti.

(red)

Ilustrační foto: GLS

spinner