15.1. - Počet pirátských útoků na světových mořích loni klesl nejníže za téměř 30 let. Podle údajů Mezinárodního námořního úřadu (IMB), který spadá pod Mezinárodní obchodní komoru, bylo pirátských útoků a ozbrojených přepadení lodí 132. O rok dříve zaznamenal úřad 195 případů přepadení. Piráti se nalodili na 115 lodí, 11 jich napadli, pět ostřelovali a jednu unesli.
Aktuálně
15.1. - Dopravní podnik hlavního města nakoupí 15 nových bateriových kloubových trolejbusů od společnosti SOR Libchavy. Firma vyhrála veřejnou zakázku, kterou Dopravní podnik hlavního města (DPP) vypsal loni. DPP za jeden trolejbus SOR TNS 18 zaplatí 14,55 milionu korun. Trolejbusy budou jezdit na lince 58, která povede z Palmovky do Miškovic. Linka 58 nahradí stávající autobusovou linku 140. ČTK o tom v tiskové zprávě informoval mluvčí podniku Daniel Šabík.
15.1. - Ministerstvo dopravy plánuje tento rok předložit vládě k projednání pět návrhů zákonů. Posuzovat bude rovněž potřebu úpravy právních předpisů pro stavbu vysokorychlostních tratí. Největší změny čekají ve druhé polovině roku zákon o silničním provozu, jehož novela aktualizuje sankční systém pro řidiče. Ministerstvo předloží také návrh novely liniového zákona k urychlení výstavby vybrané dopravní infrastruktury, změny budou dále v drážním zákoně nebo v zákoně o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Úpravy budou navržené na základě nových předpisů Evropské unie a zkušeností získaných dosavadní praxí v daných oblastech.
14.1. - Americká letecká společnost Delta Air Lines měla v posledním loňském čtvrtletí vinou pandemie nemoci covid-19 ztrátu 408 milionů dolarů (8,7 miliardy Kč). Před oživením cestovního ruchu na jaře a v létě předpovídá ještě jeden ztrátový kvartál. Třetí největší aerolinky ve Spojených státech to uvedly včera ve svém sdělení.
14.1. - Na žádost ŘSD zahájil v tomto týdnu Krajský úřad Středočeského kraje, Odbor územního plánování a stavebního rozvoje územní řízení k rozšíření odpočívky Klíčany v km 2,85 pravého jízdního pásu dálnice D8. Koncepce úpravy vychází ze stávajícího řešení odpočívky, především v návaznosti na stávající dispoziční uspořádání čerpací stanice a možnosti připojení na dálnici D8. Projekt úpravy reflektuje aktuální Koncepcí dálničních odpočívek ŘSD a již také zohledňuje záměr budoucího rozšíření dálnice D8 v uspořádání 3+3 jízdní pruhy.
14.1. - Letecká společnost Smartwings loni přepravila na svých linkách téměř 2,53 milionu cestujících, což bylo meziročně o 199 procent více. Dalších 159 000 pasažérů dopravce přepravil na palubách svých letadel pro jiné dopravce. Informovala o tom společnost Smartwings.
14.1. - Evropská komise (EK) zablokovala plánované spojení jihokorejských výrobců lodí Hyundai Heavy Industries a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Transakce by narušila hospodářskou soutěž a vedla k růstu cen velkých plavidel pro přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG), uvedla komise včera v tiskové zprávě. Spojením podniků by vznikl největší výrobce lodí na světě.
14.1. - Železniční osobní dopravci založí vlastní sdružení. Půjde o první svaz osobních přepravců na tuzemské železnici s cílem hledat společná řešení ke zvyšování podílu železnice na přepravě lidí, zkvalitnění infrastruktury, tvorbě legislativy nebo minimalizaci dopadů současného stavu tratí na provoz. Zakládajícími členy budou České dráhy, RegioJet, Arriva a společnost AŽD Praha. Vyplývá to z pozvánky na tiskovou konferenci ke vzniku sdružení, která se uskuteční příští týden.
14.1. - Evropské aerolinky v zimních měsících létají s téměř prázdnými letadly. A to jen proto, aby si kýžená místa pro vzlety a přistání, takzvané sloty, na letištích udržely i v době, kdy je poptávka po cestování slabší. Nedávná publicita kolem požadavku na povinný počet letů vyvolala kontroverzi a hněv, protože přichází v době, kdy se zvyšují obavy o změny klimatu a mluví se o emisích oxidu uhličitého, které vytváří letecký průmysl. Napsal to web CNBC.
13.1. – Společnost MSC je dopravcem, která byla ze všech kontejnerových přepravních společností nejlépe schopna předvídat a využívat tržní dopady pandemie koronaviru. Když se v roce 2020 v žádném případě nedalo očekávat, že hráči budou v průběhu pokřivení trhu sklízet obrovské zisky a že se po náhlém propadu poptávky nebudou muset obávat obrovských nadměrných kapacit, MSC již začala masivně nakupovat použité lodě na trhu. To je velmi pozoruhodné, protože zároveň i renomované analytické domy, jako je Sea-Intelligence, stále považovaly za realistické ztráty v celém odvětví až do výše 23 miliard USD pro rok 2020. Málokdy byla prognóza tak špatná jako tato: dopravci ztrojnásobili své kumulativní zisky na přibližně 16 miliard USD.