7.1. – Společnosti Amazon a Stellantis N.V. oznámily přípravu několika víceletých globálních dohod, jejichž cílem je změnit prostředí ve vozidlech pro miliony zákazníků skupiny Stellantis a urychlit přechod odvětví k udržitelným řešením mobility a softwarově definované budoucnosti. Spolupráce se společnostmi Amazon Devices, Amazon Web Services (AWS) a Amazon Last Mile Logistics umožní skupině Stellantis urychlit transformaci na přední technologickou společnost v oblasti udržitelné mobility. Stellantis využije zejména technologie a odborné softwarové znalosti společnosti Amazon, a to pro vývoj vozidel, vytváření řešení spojených s používáním systémů s připojením na internet na palubě vozů a odborného vzdělávání pro novou generaci inženýrů vyvíjejících software pro automobilový průmysl. Obě společnosti společně vytvoří sadu softwarových produktů a služeb, které dokonale zapadnou do digitálního světa uživatelů a jejichž aktualizace OTA (over-the-air) budou postupem času přinášet přidanou hodnotu.
Aktuálně
7.1. – Železniční dopravci se chystají na další vlnu pandemie. České dráhy mají připraveny plány pro případ rychlého šíření nové varianty koronaviru omikron. K případným omezením přistoupí až v situaci, kdy jim nemoc vyřadí zhruba 1500 provozních zaměstnanců, tedy kolem 15 procent z celkového počtu. Rušení linek je podle dopravce až poslední krizovou možností. V celé společnosti osobního dopravce, včetně mimoprovozních zaměstnanců, nyní kvůli nemocem není v práci zhruba 900 lidí. Scénáře pro řešení krize má připraveny i RegioJet, chce postupovat podobně jako v minulosti.
7.1. – Středočeský kraj postupně vypíše tendry na veřejnou dopravu, mají hodnotu desítek miliard korun. První část zakázek pro provoz autobusové dopravy od prosince 2024 vypíše už letos. S novými provozovateli by měla přijít i rozsáhlejší modernizace vozového parku. Stávající tendr na provoz železniční dopravy vyprší v roce 2029, ale současná smlouva umožňuje dřívější soutěž na 20 procent dopravy. To využije hejtmanství na regionálních tratích, zakázku kraj letos připraví a vypsat by ji měl nejspíše příští rok, řekl krajský radní pro dopravu Petr Borecký.
7.1. – Katarská letecká společnost Qatar Airways požaduje po evropském výrobci letecké techniky Airbus odškodné přes 600 milionů dolarů (13 miliard Kč) kvůli kazům na povrchu trupů letounů A350. Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů. Aerolinky rovněž žádají britské soudce, aby firmě Airbus zakázali další dodávky letounů A350, dokud se problémy nevyřeší. Spor se týká různých kazů, včetně zpuchřelého nátěru či prasklých okenních rámů.
6.1. – Letos vyprší platnost více než 400 tisícům řidičských průkazů. Zároveň zbývá vyměnit více než sto tisíc řidičských průkazů, kterým skončila platnost již v loňském roce a jejichž držitelé si zatím nepožádali o výměnu. O ni lze žádat buď osobně na úřadu obce s rozšířenou působností, anebo z pohodlí domova elektronicky. Upozornilo na to Ministerstvo dopravy.
6.1. – Bratislavský městský dopravní podnik (DPB) označil českou společnost SOR Libchavy za vítěze tendru na dodávku 11 hybridních trolejbusů, ve kterém dopravce dostal celkově tři nabídky. Informoval o tom mluvčí DPB Martin Chlebovec. Dopravce podle něj přistoupí k podpisu smlouvy po příslušné kontrole soutěže podle zákona o veřejných zakázkách.
6.1. – Správa železnic plánuje zahájit stavbu 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy v roce 2025, její stavba zabere zhruba čtyři roky. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Správa železnic už uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí na dva stavební úseky vysokorychlostní trati Moravská brána, sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Odhadované náklady na stavbu vysokorychlostní trati Moravská brána nebyly zatím zveřejněny.
6.1. – Americká nízkonákladová letecká společnost Allegiant uzavřela s americkým strojírenským koncernem Boeing dohodu o koupi 50 letadel 737 MAX. Oznámila to firma s tím, že součástí dohody je opce na nákup dalších 50 letadel. V současnosti přitom Allegiant podle listu The Wall Street Journal využívá výhradně letadla evropského výrobce Airbus.
6.1. – Divize Mercedes-Benz Vans se v uplynulých letech etablovala na trhu s obytnými automobily především rodinou kompaktních kempinkových modelů Marco Polo z vlastního vývoje, ale také jako úspěšný dodavatel výchozích vozidel a podvozků pro obytné nástavby a přestavby realizované nezávislými specializovanými výrobci na celém světě – a to napříč celým portfoliem lehkých užitkových vozidel. Značka s hvězdou dělá nyní další logický krok a začíná pracovat na elektrické budoucnosti kategorie obytných vozů s nulovými lokálními emisemi. V první fázi přitom hraje hlavní roli komunikace s odborníky a koncovými zákazníky, jakož i spolupráce s ostatními výrobci. Základem jednoho z prvních kempinkových elektromobilů připravených ke vstupu na trh je elektricky poháněný model EQV napájený z akumulátorů. Zákazníci si objednají výchozí vůz EQV, pro který dodá samostatně fakturovanou obytnou přestavbu švýcarská firma Sortimo Walter Rüegg AG. Výbava kempinkového elektromobilu zahrnuje mj. výklopnou střechu, lůžkovou úpravu pro zadní část interiéru a kuchyňský modul do zavazadlového prostoru.
6.1. – Škoda Auto zakládá společný podnik s IT holdingem Etnetera Group, který sídlí v Praze. Spojením odborných znalostí a agilních metod vývoje automobilka dále pokračuje ve své strategii digitalizace. Cílem je optimalizovat uživatelskou zkušenost zákazníků společnosti Škoda Auto a vytvořit software nové generace pro éru elektromobility. Nový společný podnik Green:Code v příštích letech přijme až 200 vývojářů, softwarových architektů, obchodních analytiků, designérů UX/UI a testerů.