Skupina České dráhy loni výrazně snížila svou ztrátu a ztrátová byla již jen osobní doprava. Jaká je současná situace národního dopravce a kam by se měl v budoucnu ubírat, to nám přiblížil nový předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Vydání 11/2022
Evropská komise přijala minulý týden přijala pohotovostní plán pro dopravu, který má posílit odolnost dopravy v EU v době krize. Plán čerpá poučení z pandemie covid‑19 a rovněž zohledňuje výzvy, kterým odvětví dopravy v EU čelí od začátku ruské vojenské agrese proti Ukrajině. Obě krize vážně zasáhly přepravu zboží a osob, ale odolnost tohoto odvětví a lepší koordinace mezi členskými státy jsou klíčové pro to, aby EU na tyto výzvy reagovala.
Nová analýza, kterou provedl Fraunhoferův institut pro výzkum systémů a inovací ISI jménem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), pomůže vládám a provozovatelům infrastruktury určit, kde je třeba začít s instalací nabíjecích míst pro elektrické nákladní automobily.
Zatímco dlouhodobé smluvní sazby kontejnerů z Asie nadále drží vysokou úroveň, oceánští dopravci se koncem dubna předháněli v nabízení výrazných slev na spotové sazby z Číny, protože poptávka po přepravě nákladu dočasně vyschla kvůli omezením Covid lockdownu v Šanghaji (a dříve v jiných přístavech). Dynamika uzavírání dlouhodobých smluv s výrazně vyššími sazbami však podpořila obrovské zisky za první čtvrtletí, které dopravci vykázali.
V polovině roku 2018 stála společnost SPEED LINE ze Slovenska před rozhodnutím výměny stávajícího informačního systému za nový flexibilnější, který by vyhovoval potřebám dynamicky se rozvíjející firmy. Jedním z požadavků bylo, aby systém splňoval specifické požadavky společnosti SPEED LINE a jejich zákazníků a bylo jej možno rozvíjet dle potřeb i v budoucnu.
Ve dnech 5. až 7. října 2022 proběhne v Praze konference IRFC 2022 (International Railway Forum & Conference), která se uskuteční pod záštitou předsednictví České republiky Radě EU. Konference je pro organizace a firmy doprovázena možností prezentace ve výstavním prostoru Clarion Congress Hotelu v Praze Vysočanech.
Současné prudký růst cen energií a dalších vstupů či surovin drtí firmy českého železničního průmyslu. Podle generální ředitelky Asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI Ing. Marie Vopálenské jsou zatím vládou přijatá opatření zaměřená spíše na domácnosti a průmyslu moc nepomáhají.
FIATA představila svým členům pragmatické řešení přechodu z papírových dokumentů na bezpapírové konosamenty FBL, které mohou vystavovat přímo prostřednictvím svých každodenních nástrojů. Řešení FIATA zvyšuje úroveň zabezpečení FBL ve srovnání s papírovou verzí a využívá technologii blockchain k ověření pravosti dokumentů a zajištění auditní stopy.
Po květnovém hlasování předložil výbor Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu (ENVI) Evropskému parlamentu nepraktický a kompromisní návrh na rozšíření systému ETS (systém obchodování s emisemi) na silniční dopravu a budovy (ETS II), který se vztahuje pouze na komerční dopravu. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU).
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) představila sedmnáctibodový krizový plán pro vlády, který má řešit rostoucí ceny paliv a jejich dopad na dopravní sítě, energetickou bezpečnost a plány dekarbonizace.
Praha, Brno, Jihlava a Ústí nad Labem – to jsou červnové zastávky francouzského rychlovlaku TGV, který do České republiky přijede podpořit přípravu vysokorychlostních tratí (VRT). Souprava je symbolem spolupráce Správy železnic a francouzských státních drah SNCF na tomto projektu. Průkopník vysokorychlostní dopravy v Evropě se veřejnosti představí poprvé 6. června na hlavním nádraží v Praze. Následující tři dny bude součástí expozice veletrhu Rail Business Days v Brně. Poté se přesune 10. června do Jihlavy a následující den absolvuje svou poslední zastávku na hlavním nádraží v Ústí nad Labem. To ale není zdaleka vše.
Ve Špindlerově Mlýně se minulý týden uskutečnila již pátá konference československých nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ. Na akci, jejíž zaměření bylo zřejmé již z názvu konference „Je vůle přesunout zboží z asfaltu na koleje?“, se u mikrofonu vystřídali ministr dopravy České republiky Martin Kupka, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda i zástupci předních železničních dopravců působících v Česku.
Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a dalších zemědělských plodin na světový trh. Zemi se proto přezdívá obilnice Evropy. Z důvodu ruské blokády černomořských přístavů čelí Ukrajina velkým problémům při exportu zemědělských produktů. To představuje velký problém nejen pro Ukrajinu, které tak hrozí značná ztráta příjmů, ale i pro země, do nichž bylo obilí dodáváno.
Kde digitální automatické spřáhlo (Digitale Automatische Kupplung – DAK) vzniklo? Iniciativa přichází z Německa a Švýcarska, kde uvádějí kolikrát musí posunovač za den zvednout 20 kg těžkou šroubovku za směnu a jaká by nastala úspora lidské práce. Proti tomu ale stojí cena, za kterou se vozy budou přestavovat a také časový horizont tohoto „velkého třesku“ na železnici, protože Evropa nepřestaví všech 500 000 železničních vozů ze dne na den a kompatibilita vozů s DAK a bez není možná.
Ermewa SA je jedním z předních evropských hráčů v oblasti leasingu nákladních a intermodálních železničních vozů. Její současnou nabídku i plány do budoucna nám přiblížil Deputy General Manager Ermewa SA Cyrille Guyon.