Vydání 11/2022

​Michal Krapinec: České dráhy mají na to, aby se dostaly zpět do černých čísel

Skupina České dráhy loni výrazně snížila svou ztrátu a ztrátová byla již jen osobní doprava. Jaká je současná situace národního dopravce a kam by se měl v budoucnu ubírat, to nám přiblížil nový předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

​Evropská komise přijala pohotovostní plán pro dopravu

Evropská komise přijala minulý týden přijala pohotovostní plán pro dopravu, který má posílit odolnost dopravy v EU v době krize. Plán čerpá poučení z pandemie covid‑19 a rovněž zohledňuje výzvy, kterým odvětví dopravy v EU čelí od začátku ruské vojenské agrese proti Ukrajině. Obě krize vážně zasáhly přepravu zboží a osob, ale odolnost tohoto odvětví a lepší koordinace mezi členskými státy jsou klíčové pro to, aby EU na tyto výzvy reagovala.

​ACEA vytipovala prioritní místa pro dobíjení kamionů

Nová analýza, kterou provedl Fraunhoferův institut pro výzkum systémů a inovací ISI jménem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), pomůže vládám a provozovatelům infrastruktury určit, kde je třeba začít s instalací nabíjecích míst pro elektrické nákladní automobily.

​Komentář: Co přinesl květen v dopravě

Zatímco dlouhodobé smluvní sazby kontejnerů z Asie nadále drží vysokou úroveň, oceánští dopravci se koncem dubna předháněli v nabízení výrazných slev na spotové sazby z Číny, protože poptávka po přepravě nákladu dočasně vyschla kvůli omezením Covid lockdownu v Šanghaji (a dříve v jiných přístavech). Dynamika uzavírání dlouhodobých smluv s výrazně vyššími sazbami však podpořila obrovské zisky za první čtvrtletí, které dopravci vykázali.

​SPEED LINE řídí dopravu a skladování za pomoci systémů OLTIS Group

V polovině roku 2018 stála společnost SPEED LINE ze Slovenska před rozhodnutím výměny stávajícího informačního systému za nový flexibilnější, který by vyhovoval potřebám dynamicky se rozvíjející firmy. Jedním z požadavků bylo, aby systém splňoval specifické požadavky společnosti SPEED LINE a jejich zákazníků a bylo jej možno rozvíjet dle potřeb i v budoucnu.

​Praha uvítá v říjnu svět železnice pod záštitou českého předsednictví v Radě EU

Ve dnech 5. až 7. října 2022 proběhne v Praze konference IRFC 2022 (International Railway Forum & Conference), která se uskuteční pod záštitou předsednictví České republiky Radě EU. Konference je pro organizace a firmy doprovázena možností prezentace ve výstavním prostoru Clarion Congress Hotelu v Praze Vysočanech.

​Marie Vopálenská: Železniční průmysl by uvítal plošnou regulaci cen energií

Současné prudký růst cen energií a dalších vstupů či surovin drtí firmy českého železničního průmyslu. Podle generální ředitelky Asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI Ing. Marie Vopálenské jsou zatím vládou přijatá opatření zaměřená spíše na domácnosti a průmyslu moc nepomáhají.

​Bezpapírový multimodální konosament FIATA

FIATA představila svým členům pragmatické řešení přechodu z papírových dokumentů na bezpapírové konosamenty FBL, které mohou vystavovat přímo prostřednictvím svých každodenních nástrojů. Řešení FIATA zvyšuje úroveň zabezpečení FBL ve srovnání s papírovou verzí a využívá technologii blockchain k ověření pravosti dokumentů a zajištění auditní stopy.

​IRU: Navržený systém ETS je pro silniční dopravu nevyhovující

Po květnovém hlasování předložil výbor Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu (ENVI) Evropskému parlamentu nepraktický a kompromisní návrh na rozšíření systému ETS (systém obchodování s emisemi) na silniční dopravu a budovy (ETS II), který se vztahuje pouze na komerční dopravu. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU).

​IRU navrhla své řešení krize

Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) představila sedmnáctibodový krizový plán pro vlády, který má řešit rostoucí ceny paliv a jejich dopad na dopravní sítě, energetickou bezpečnost a plány dekarbonizace.

​Legenda vysokorychlostní dopravy TGV přijíždí do Česka!

Praha, Brno, Jihlava a Ústí nad Labem – to jsou červnové zastávky francouzského rychlovlaku TGV, který do České republiky přijede podpořit přípravu vysokorychlostních tratí (VRT). Souprava je symbolem spolupráce Správy železnic a francouzských státních drah SNCF na tomto projektu. Průkopník vysokorychlostní dopravy v Evropě se veřejnosti představí poprvé 6. června na hlavním nádraží v Praze. Následující tři dny bude součástí expozice veletrhu Rail Business Days v Brně. Poté se přesune 10. června do Jihlavy a následující den absolvuje svou poslední zastávku na hlavním nádraží v Ústí nad Labem. To ale není zdaleka vše.

​Konference ŽESNAD.CZ: Je třeba podpořit přesun zboží na železnici

Ve Špindlerově Mlýně se minulý týden uskutečnila již pátá konference československých nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ. Na akci, jejíž zaměření bylo zřejmé již z názvu konference „Je vůle přesunout zboží z asfaltu na koleje?“, se u mikrofonu vystřídali ministr dopravy České republiky Martin Kupka, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda i zástupci předních železničních dopravců působících v Česku.

​Společnost ČD Cargo přepravuje obilí z Ukrajiny

Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a dalších zemědělských plodin na světový trh. Zemi se proto přezdívá obilnice Evropy. Z důvodu ruské blokády černomořských přístavů čelí Ukrajina velkým problémům při exportu zemědělských produktů. To představuje velký problém nejen pro Ukrajinu, které tak hrozí značná ztráta příjmů, ale i pro země, do nichž bylo obilí dodáváno.

​METRANS: Je digitální automatické spřáhlo novinkou, které se máme bát, nebo se z ní radovat?

Kde digitální automatické spřáhlo (Digitale Automatische Kupplung – DAK) vzniklo? Iniciativa přichází z Německa a Švýcarska, kde uvádějí kolikrát musí posunovač za den zvednout 20 kg těžkou šroubovku za směnu a jaká by nastala úspora lidské práce. Proti tomu ale stojí cena, za kterou se vozy budou přestavovat a také časový horizont tohoto „velkého třesku“ na železnici, protože Evropa nepřestaví všech 500 000 železničních vozů ze dne na den a kompatibilita vozů s DAK a bez není možná.

​Cyrille Guyon (ERMEWA SA): Naše flotila dnes zahrnuje více než 44 000 nákladních vozů

Ermewa SA je jedním z předních evropských hráčů v oblasti leasingu nákladních a intermodálních železničních vozů. Její současnou nabídku i plány do budoucna nám přiblížil Deputy General Manager Ermewa SA Cyrille Guyon.

spinner