Nedávné krajské volby přinesly ve většině českých i moravských krajů výrazné změny v rozložení politických sil, preference v oblasti dopravy však nadále zůstávají téměř stejné. Minimálně na několik příštích měsíců, než se začnou realizovat nové plány nových krajských vlád. Žádné zemětřesení v prioritách ale nelze očekávat, prim budou i nadále hrát investice do zlepšení stavu krajských silnic a obecně do zlepšení dopravní obslužnosti jednotlivých regionů.
Vydání 1/2017
Pokud by stát a kraje neotálely s výběrovými řízeními na dálkové a regionální vlaky, nemusely by si soukromí dopravci hledat linky, které mohou provozovat na vlastní podnikatelské riziko. Pak by také nedocházelo například k přeplnění kapacity klíčové trati z Prahy do Ostravy množstvím rychlíků. Tvrdí to ředitel společnosti ARRIVA TRANSPORT ČR Daniel Adamka.
Veřejná doprava v krajích se může po Novém roce zhroutit. Tvrdí to liberecký hejtman Martin Půta. Důvodem jsou nevyjasněné kompenzace zvýšených nákladů dopravcům v souvislosti se růstem mezd řidičů autobusů. S žádostí o pomoc se proto Půta obrátil na premiéra Bohuslava Sobotku. Problém, jak zvýšené náklady dopravcům kompenzovat, nebude mít podle něj jen Liberecký kraj, zabývat by se jím proto měla na svém zasedání také Asociace krajů ČR.
Před koncem roku došlo u našich západních sousedů v silniční nákladní dopravě k několika zajímavým událostem, které stojí za pozornost.
V polovině prosince vyjel na trať mezi Plzní a Mostem nový soukromý dopravce – společnost GW Train Region. Jednalo se přitom o skutečně přelomovou událost, poprvé totiž soukromý dopravce provozuje vlaky na základě objednávky státu, bude tedy dostávat od státu také dotace. Další významná změna přijde přesně za rok, kdy stejný dopravce vyjede na šumavské tratě.
Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura se chce v budoucnu věnovat výlučně rozvoji železniční dopravy, což znamená i postupné nahrazování některých autobusových linek vlaky. Řekl to u příležitosti dvacetileté existence firmy.
V návaznosti na snahy měst snižovat emise produkované městskou hromadnou dopravou na minimum se společnost MAN Truck & Bus již léta zabývá alternativními pohony městských autobusů. A pro dosažení dalšího pokroku v oblasti eMobility uzavřel koncem roku mnichovský výrobce užitkových vozidel inovační partnerství se společnostmi Stadtwerken München a Münchner Verkehrsgesellschaft.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
INFORMACE O NADCHÁZEJÍCÍCH MEZINÁRODNÍCH SETKÁNÍCH
Konference RAME 4. až 6. května 2017 v Casablance
Regionální speditérská konference RAME (Region Africa and Middle East) uvítá delegáty z Evropy, Afriky, Středního východu a dalších zemí. Konference je fórem, jež umožní prezentovat současné výzvy a příležitosti k aktivitám v daném regionu.
V loňském roce získali další logističtí pracovníci certifikát udělovaný Evropskou certifikační radou pro logistiku (ECBL). K pořádání a organizaci Evropského programu certifikace v oblasti logistiky, jehož absolventi získají certifikát Evropské logistické asociace, má v České republice akreditaci Národní certifikační rada. S jejím předsedou, Ing. Kamilem Slavíkem, který je zároveň viceprezidentem České logistické asociace a členem rady ECBL v Bruselu, jsme hovořili o minulosti i budoucnosti certifikačního procesu.
Logistická společnost GEFCO Slovensko se chce zaměřit na železniční přepravu. Důvod je jednoznačný – stále se zhoršující situace na silnicích ukazuje, že budoucnost bude patřit přepravě po kolejích. Právě železniční a kombinovaná doprava patří v současnosti ke klíčovým produktům celé skupiny GEFCO Group.
Pro zajištění některých přeprav dopravci stále potřebují pro své řidiče víza. Zpracování žádosti a vyzvednutí pasu pro řidiče autobusové a kamionové dopravy do Ruské federace, Běloruska a Turecka zajišťuje i Sdružení ČESMAD Bohemia. Podrobnosti k udělování víz do těchto zemí nám sdělila vedoucí celního odboru sdružení Michaela Havelková.
Renault Trucks představil koncem loňského roku Urban Lab 2, svůj laboratorní prototyp distribučního vozidla vyvinutého společně s šesti dalšími partnery v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck). Vozidlo je vybaveno inovativními technologiemi, které jsou zaměřeny na aerodynamiku, hybridní motor nebo komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou s cílem dosáhnout snížení spotřeby paliva o 13 procent.
Železniční doprava v Evropě bude moci využít svého obrovského potenciálu a atraktivity pro zákazníky teprve tehdy, dojde-li k vytvoření odpovídajících rámcových podmínek na trhu. Všechny subjekty, zejména představitelé železničního sektoru a politici na úrovni EU i členských zemí, by měly odložit osobní zájmy a začít lépe spolupracovat na realizaci tohoto cíle.
Po úspěšném převodu nádraží z majetku Českých drah do vlastnictví státu zahájila loni Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) realizaci nejnutnějších oprav nádražních budov. Jejich údržba byla dlouhodobě podfinancovaná. Zpravidla jde o opravy fasád, střech nebo výměny dveří či oken. Správce železnice tak ve druhé polovině roku 2016 zahájil drobné opravy na 161 nádražních budovách za celkem 102 milionů Kč.