Jančura se chce věnovat výlučně rozvoji železniční dopravy

Jančura se chce věnovat výlučně rozvoji železniční dopravy

Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura se chce v budoucnu věnovat výlučně rozvoji železniční dopravy, což znamená i postupné nahrazování některých autobusových linek vlaky. Řekl to u příležitosti dvacetileté existence firmy.

Chce pokračovat i v podnikání v oblasti prodeje dovolených, letenek či jazykových pobytů, ale říká, že v těchto oborech už lze těžko něco nového vymyslet. Vlaky jsou podle něj byznysem na několik životů.

Zároveň však řekl, že zhruba za deset let očekává masivní nástup samořiditelných aut, která od základů změní koncept fungování veřejné dopravy. Zatímco tržby autobusové dopravy a ostatních oborů, v nichž Jančurova společnost podniká, rostou ročně o jednotky procent, počty lidí ve vlacích a tržby z jízdného rostou rychleji a po ztrátových letech je už vlaková doprava zisková. Loni tyto vlaky přepravily v Česku a na Slovensku 6,7 milionu cestujících, aktuální odhady na letošní rok jsou osm milionů.

Od poloviny prosince provozuje RegioJet tři páry vlaků mezi Prahou a Brnem. O rok později by chtěl na této trase jezdit mnohem častěji a výhledově každou hodinu. „V nedotované autobusové dopravě už nemáme víceméně kam růst. Cílem je autobusy postupně více provázat s vlaky jako návaznou dopravu a tam, kde to jde, je postupně nahrazovat vlaky. Například na lince Praha – Košice jsme měli pět párů autobusů a zůstává jediný. Lidé postupně přešli do vlaků. Jízdenka stojí 280 Kč, autobus stál víc než dvakrát tolik. Navíc je vlak rychlejší a pohodlnější,“ uvedl Radim Jančura. Zda se však budou rušit autobusy i mezi Brnem a Prahou, si netroufá odhadovat.

Žluté vlaky se chystají na České Budějovice

Jako další vhodnou trať, kde lze jezdit bez dotací, vidí spojení Prahy s Českými Budějovicemi, kde se díky stavbě železničního koridoru výrazně zkracuje jízdní doba. „Mohou to být i další tratě. Můžeme jezdit bez dotací a také budeme tlačit na vypisování soutěží,“ řekl Radim Jančura. Proti konkurenci se nechce výrazněji vymezovat. Tvrdí však, že pro České dráhy je horší varianta, že začne jezdit bez dotací tam, kde jezdí ony. „Protože přijdou o dotace a o cestující a ztráta bude ještě větší, než je teď. Stane se to, co na ostravské trati,“ řekl. Dlouhodobě tvrdí, že ČD zde jezdí se ztrátou, ty to však odmítají. Radim Jančura chystá i nová mezinárodní spojení nejen na Slovensko, podle něj jde o otázku dvou let. Nic bližšího ale zatím neřekl. „Financování nákupu vlaků je nyní, kdy už jsme v zisku, mnohem jednodušší. Během tří let zvažujeme nákup vlastních osmi lokomotiv Vectron od Siemensu,“ doplnil.

Zvoní veřejné dopravě v dnešní podobě umíráček?

Přestože se chystá rozvíjet vlakovou dopravu, jedním dechem dodává, že veřejná doprava v současné podobě může za deset let úplně zaniknout. „Většina prodaných aut bude na elektřinu a budou samořiditelná. Nejen byznysmeni budou jezdit s notebookem na volantu. Společnosti jako Google nebo Uber budou provozovat dopravu ve formě sbírajících taxíků, které si dokáže objednat dítě či babička. Pokud se nepostaví vysokorychlostní tratě, může veřejná doprava kompletně zahynout, protože ji nahradí sdílené autonomní vozy,“ myslí si Jančura.

(čtk)

spinner