​Nástup soukromých dopravců komplikuje neuznávání jízdného

​Nástup soukromých dopravců komplikuje neuznávání jízdného

V polovině prosince vyjel na trať mezi Plzní a Mostem nový soukromý dopravce – společnost GW Train Region. Jednalo se přitom o skutečně přelomovou událost, poprvé totiž soukromý dopravce provozuje vlaky na základě objednávky státu, bude tedy dostávat od státu také dotace. Další významná změna přijde přesně za rok, kdy stejný dopravce vyjede na šumavské tratě.

Až do 11. prosince loňského roku provozovali soukromí dopravci vlaky na české železniční síti buď na své podnikatelské riziko (RegioJet a Leo Express), nebo na základě objednávky kraje na některých regionálních tratích. Nový dopravce získal provozování rychlíků na základě přímého zadání ministerstva dopravy poté, co výběrové řízení na nového provozovatele loni zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zájem o provoz linky projevilo v září 2015 celkem pět společností. Nejlacinější GW Train Regio požadovala od státu dotaci necelých 75 korun na ujetý kilometr, což je zhruba o 13 korun méně, než kolik doplácel stát vloni Českým drahám.

Nový provozovatel slibuje levnější jízdenky

Vyšší rychlost, více komfortu a levnější jízdenky slibuje tento dopravce, který od 10. prosince 2017 bude provozovat také šumavské lokálky. Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) kraj ušetří 300 milionů korun a dalších 150 milionů podle něj ušetří stát, který na regionální veřejnou dopravu přispívá. Jedná se konkrétně o provoz na třech regionálních tratích: České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary. Smlouva je uzavřená na 15 let. Robert Krigar, generální ředitel Skupiny Jihotrans, do které společnost GW Train Regio patří, řekl, že podle tarifu společnosti by mělo být základní jízdné na většině úseků oproti současnosti levnější.

Zimola: Je to velký příklad pro ostatní kraje

Dotažení celého tendru až k podpisu smlouvy označil hejtman Zimola za jednoznačný úspěch. „Zároveň se jedná i o vzkaz ostatním krajům, aby se nebály vybrat si tu zdánlivě složitější cestu, která je sice plná komplikací a složitých vyjednávání, ale na jejím konci je významná finanční úspora a zvýšení komfortu pro cestující na železnici,“ uvedl Zimola. Náměstek hejtmana pro dopravu Jan Kubík uvedl, že s příchodem společnosti GW Train Regio na zmíněné regionální tratě se zvýší i rychlost cestování a tím pádem se zkrátí jízdní doba. „Pozitivně se to rovněž odrazí v rozvoji cestovního ruchu na Českokrumlovsku, Prachaticku a v jihočeské části Šumavy včetně propojení s bavorským dopravním systémem v Novém Údolí – Haidmühle,“ naznačil Kubík s tím, že moderní vozy poskytnou mimo jiné prostor i pro přepravu jízdních kol, kočárků a osob s omezenou schopností pohybu.

Cestující budou stále potřebovat jízdenky každého dopravce

Výraznou komplikací nástupu nových dopravců je ale fakt, že se dosud nepodařilo dojednat vzájemné uznávání jízdného mezi jednotlivými dopravci. Nejlépe to ukazuje případ tratě Plzeň – Most, kde vedle sebe budou působit dva dopravci. „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Jízdenka, kterou by bez rozdílů uznávali všichni železniční dopravci v Česku, by mohla být reálně zavedena v roce 2019. „Nejde o úplně jednoduchý proces. Jde o vzájemné uznávání a přeúčtování jízdného,“ uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj je teoreticky možné, že integrovaná jízdenka začne platit i dříve. Záleží na dohodě jednotlivých dopravců, dodal. Od roku 2019 má být systém řízen direktivně státem.

Tomáš Johánek

spinner