Další krok k sériové výrobě elektrobusu MAN

Další krok k sériové výrobě elektrobusu MAN

V návaznosti na snahy měst snižovat emise produkované městskou hromadnou dopravou na minimum se společnost MAN Truck & Bus již léta zabývá alternativními pohony městských autobusů. A pro dosažení dalšího pokroku v oblasti eMobility uzavřel koncem roku mnichovský výrobce užitkových vozidel inovační partnerství se společnostmi Stadtwerken München a Münchner Verkehrsgesellschaft.

Obě tyto firmy hrají již léta aktivní roli ve vývoji alternativních pohonů pro užitková vozidla, a to prostřednictvím například testovacích provozů prototypů vozidel v každodenním mnichovském provozu. Tato dlouholetá angažovanost je podtržena i skutečností, že již v roce 1972 byl během olympijských her v Mnichově nasazen do provozu elektrobus značky MAN.

V rámci vzájemné spolupráce chtějí partneři posunout kupředu vývoj městských autobusů s alternativním pohonem. Partnerství začíná již při definování požadavků a možných konceptů vozidel. Naplánovány jsou k tomu účelu mimo jiné společné workshopy, při kterých SWM a MVG mohou jakožto dopravci dodat svoje odborné posudky. Výsledky těchto výměn informací vyústí v MAN do plánovaného vývoje prvních prototypů vozidel s elektrickým bateriovým pohonem. V roce 2019 budou moci být tyto autobusy poprvé nasazeny do testovacího provozu na linky MVG v Mnichově, aby byl vyzkoušen jejich provoz v reálných podmínkách městského linkového provozu.

Ingo Wortmann, jednatel za úsek dopravy společnosti SWM a šéf společnosti MVG, k tomu uvedl: „Elektrobusy jsou naším cílem. Ve středně-dobém horizontu chceme opustit naftu, abychom byli nezávislí na ropě a abychom byli o další kousek příznivější pro životní prostředí. Naše ino-vační partnerství s MAN je dalším krokem na této cestě. Abychom dopomohli elektrobusům se prosadit, potřebujeme financovatelná vozidla zralá pro sériovou výrobu, která bychom mohli hospodárně provozovat. Stručně řečeno, elektrobus se musí dát srovnat s autobusem poháněným naftou. Proto je smysluplné, když provozovatel, jako jsme my, který chce a musí nabízet maximum městské dopravy s bohužel úzce ohraničeným rozpočtem, a výrobce vozidel spolupracují tak těsně, jak jen to jde. Z těchto důvodů mám radost ze společného projektu s MAN.“

„Naši kolegové z oblasti prodeje odhadují, že MAN bude v roce 2030 prodávat 60 procent městských autobusů s čistě elektrickým pohonem,“ zdůraznil význam elektrického pohonu Götz von Esebeck, vedoucí oddělení eMobility ve společnosti MAN Truck & Bus. „S jistotou nastane něco jako převrat či bod zlomu, od kterého se trh razantně změní. Bude to podporovat i oblast osobních vozidel, pro kterou již existují jasné vyhlášky pro rychlejší chod. Jednoho dne již pro občana nebude přijatelné, aby autobus či nákladní vůz nebyl elektrický, když všechna ostatní vozidla elektrická jsou,“ dodal. Strategie eMobility Roadmap od MAN předpokládá odstartování sériové výroby čistě elektrických autobusů na konci roku 2019.

(lan) 

spinner