​Stát po úspěšném převodu nádraží zahájil jejich opravy

​Stát po úspěšném převodu nádraží zahájil jejich opravy

Po úspěšném převodu nádraží z majetku Českých drah do vlastnictví státu zahájila loni Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) realizaci nejnutnějších oprav nádražních budov. Jejich údržba byla dlouhodobě podfinancovaná. Zpravidla jde o opravy fasád, střech nebo výměny dveří či oken. Správce železnice tak ve druhé polovině roku 2016 zahájil drobné opravy na 161 nádražních budovách za celkem 102 milionů Kč.

V Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji se jedná o opravy na třech desítkách budov v celkové hodnotě necelých 20 milionů Kč. V rámci Moravskoslezského kraje plánuje SŽDC dokončení stavebních úprav v Třinci. „Loni v květnu otevřely České dráhy rekonstruovanou třineckou výpravní budovu. Původní projekt nezahrnoval úpravu komerčních prostor. Do konce roku chceme zahájit dokončení omítek, rozvodů a dlažby v celkové hodnotě 2,7 milionu Kč, abychom mohli prostory příští rok nabídnout k pronájmu,“ uvádí ředitel Správy osobních nádraží SŽDC Gabriel Jursa. Na jižní Moravě a Vysočině plánuje SŽDC realizaci oprav či jejich zahájení do konce prosince ve výši přibližně 17 milionů Kč. K nejnákladnějším patří oprava střechy v Rousínově za 2,5 milionu Kč, která běží od listopadu. Dokončena bude v letošním roce.

Ve středních Čechách se opravuje sedm budov

Ve Středočeském kraji se jedná o sedm budov, na kterých byly zahájeny práce. Mezi nejnákladnější patří opravy stanic Dobříš, Březnice a Kostomlaty nad Labem, kde již nyní probíhají dílčí rekonstrukce. Například v železniční stanici Kostomlaty nad Labem probíhá kompletní oprava vnějšího pláště budovy a přístavků včetně výměny oken a dveří, klempířských konstrukcí, zabezpečovacích prvků, elektroinstalace a oznamovacích zařízení. V Jihočeském a Ústeckém kraji se jedná 41 železničních budov. Největší rekonstrukce probíhají na železničních stanicích Březnice, Chýnov, Děčín hlavní nádraží, Bílina a Most. Na Královéhradecku, Liberecku a Pardubicku stavební práce probíhají na padesátce budov. Do konce roku SŽDC proinvestuje přes 25 milionů Kč. Ve většině případů se jedná o opravy interiérů čekáren, výměny oken a dveří a kompletní výměny střešní krytiny.

Nejdražší je oprava budovy v Náchodě

Nejnákladnějším projektem loňského roku bylo dokončení rekonstrukce výpravní budovy v Náchodě. „Stavbu v minulých letech zahájily České dráhy, v té době byla opravena odbavovací hala, pokladny, některé prostory komerčního pronájmu, toalety pro veřejnost a také část fasády. Dokončení stavby financované SŽDC představuje kompletní rekonstrukci střechy a pláště budovy,

peronního přístřešku, zpevněných ploch, dokončení výměny oken a dveří, drobnou dispoziční úpravu v prvním patře a výměnu parovodu,“ řekl ředitel Správy osobních nádraží Hradec Králové Jaroslav Špína. „V říjnu letošního roku jsme staveniště předali zhotoviteli. Stavba bude dokončena v červenci roku 2017,“ upřesnil.

Zhruba 1500 nádraží a dalších budov získala SŽDC od Českých drah loni v létě za 3,3 miliardy Kč. Po jejich převzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedbaných výpravních budov. V první fázi má jít o opravy 200 nejvíce poškozených a zároveň frekventovaných nádraží za zhruba osm miliard Kč.

Tomáš Johánek

spinner