​Nákladní železnice hledá cestu k posílení konkurenceschopnosti

​Nákladní železnice hledá cestu k posílení konkurenceschopnosti

Železniční doprava v Evropě bude moci využít svého obrovského potenciálu a atraktivity pro zákazníky teprve tehdy, dojde-li k vytvoření odpovídajících rámcových podmínek na trhu. Všechny subjekty, zejména představitelé železničního sektoru a politici na úrovni EU i členských zemí, by měly odložit osobní zájmy a začít lépe spolupracovat na realizaci tohoto cíle.

K tomuto závěru dospěli účastníci diskuse Evropského železničního fóra, která se uskutečnila na počátku prosince v Bruselu na pozvání Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER, Evropské asociace nákladních železničních dopravců ERFA a Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR.

Sylvie Charlesová, předsedkyně představenstva složky intermodální a železniční přepravy SNCF Logistic, ve svém příspěvku zdůraznila, že evropští nákladní železniční dopravci jsou neúměrně zatěžováni regulačním rámcem, což v důsledku vede ke stagnaci podílu železnice na dopravním trhu. „V uplynulých letech se podařilo dosáhnout pozoruhodných výsledků v oblasti produktivity a v nabídce služeb šitých na míru zákazníkům. Máme sice relativně otevřený železniční trh, přesto se ale nedaří být konkurenceschopnou alternativou k silniční nákladní dopravě. Čelíme nákladným a často nesmyslným regulačním požadavkům,“ uvedla Sylvie Charlesová.

Chybí dostatek investic do železniční infrastruktury

Ředitel komunikace B Logistics Paul Hegge připomněl nedostatečné financování železniční infrastruktury a nutnost zavádění transparentních procesů: „Veřejné rozpočty i evropští daňoví poplatníci nedokážou zajistit dostatek prostředků pro vylepšení železniční infrastruktury v rozsahu, jaký vyžaduje ekonomika a společnost. Regulační právní rámec musí proto umožnit bezproblémové zapojení soukromého kapitálu do infrastrukturních projektů.“

Zástupce generální ředitele DG MOVE Matthew Baldwin informoval účastníky diskusního fóra o opatřeních, která pro zlepšení situace železniční nákladní dopravy činí Evropská komise. Upozornil na deklaraci ministrů dopravy z Rotterdamu a plán rozvoje železničních nákladních koridorů, implementaci 4. železničního balíčku, zavádění systému ERTMS v rámci pro-gramu digitalizace a další opatření na snižování hluku na železnici. „Rozvoj nákladní železnice patří mezi klíčové priority Evropské komise, zejména s ohledem na plán snižování uhlíkových emisí a cílů deklarovaných v Bílé knize evropské dopravní politiky z roku 2011,“ dodal Mathew Baldwin. Výkonný ředitel iniciativy Shift2Rail Carlo Borghini vyzdvihl inovace jako hlavní prostředek zavádění železnice budoucnosti.

Železnice musí zvýšit spolehlivost a pružnost

Pauline Bastidonová z Evropské-ho svazu zasilatelů European Shippers Council (ESC) poskytla cennou zpětnou vazbu železničnímu sektoru: „Mnozí zákazníci by chtěli více a více využívat železniční dopravu. Je však nutné zapracovat na spolehlivosti systému, zlepšení cenové atraktivity, rychlosti přepravy a pružnosti služeb. Problémem také zůstává tzv. poslední míle, tedy zajištění přístupu zákazníků k železniční síti například pomocí integrované nabídky svozu a rozvozu po silnici.“ Výkonný ředitel CER Libor Lochman se vyslovil pro posílení spolupráce mezi jednotlivými železničními podniky a provozovateli železniční infrastruktury. Důležitou roli má přitom sehrát Evropská komise, která prostřednictvím pravidelných setkání může získat dostatek podnětů k řešení nejpalčivějších problémů.

Tomáš Johánek

spinner