​Francouzský výrobce představuje Urban Lab 2

​Francouzský výrobce představuje Urban Lab 2

Renault Trucks představil koncem loňského roku Urban Lab 2, svůj laboratorní prototyp distribučního vozidla vyvinutého společně s šesti dalšími partnery v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck). Vozidlo je vybaveno inovativními technologiemi, které jsou zaměřeny na aerodynamiku, hybridní motor nebo komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou s cílem dosáhnout snížení spotřeby paliva o 13 procent.

Zatímco Optifuel Lab 1 a 2 byla experimentální vozidla určená pro výzkum a rozvoj v oblasti dálkové přepravy, Urban Lab 2, vyvinutý na modelu Renault Trucks D Wide Euro 6 4x2 19T, je zaměřen na oblast městské a regionální distribuční dopravy. Je vybaven různými technologiemi, které byly vyvíjeny ve spolupráci s šesti dalšími partnery: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) a IFSTTAR (LICIT). Urban Lab 2 je výsledkem projektu EDIT (Efficient Distribution Truck), který financují Single Inter-Ministry Fund, regionem Auvergne Rhône-Alpes, Métropole de Lyon, Ain Department Council a FEDER

Cílem tohoto projektu je zpřístupnit do roku 2020 inovace, jež se týkají zejména čtyř oblastí: aerodynamiky, hnací soustavy, konektivity a pneumatik.

Aerodynamika

Pro snížení aerodynamického odporu a tím i spotřeby vozidla Urban Lab 2 se konstruktéři při vývoji zaměřili na obtékání vzduchu kolem celého vozidla. Lamberet a Renault Trucks upravili kabinu, podvozek a chladírenskou nástavbu na základě doporučení specialistů na aerodynamiku a současně zachovali požadavky a dodrželi pravidla při přepravě zboží s řízenou teplotou. Při prvním kroku byla redukována čelní plocha: „Obvykle je chladicí jednotka umístěna nad kabinou,“ uvedl François Savoye, energy efficiency strategy manager Renault Trucks. „V případě modelu Urban Lab 2 jsme se rozhodli umístit ji do rozvoru kol vozidla, abychom uvolnili prostor nad kabinou a optimalizovali propojení mezi podvozkem a skříňovou nástavbou, která je díky tomu nižší a je vylepšeno obtékání vzduchu. Mohli jsme také integrovat střešní deflektor, který dokonale navazuje na nástavbu,“ řekl. Přepracování vnitřní architektury chladicí skříně, aniž by došlo ke změně její výšky, umožnilo výrazně vylepšit tvar střechy. Boky vozidla jsou vybaveny textilními bočními deflektory. „Vůbec poprvé jsme použili textilii potaženou PVC, která je vypnutá a instalovaná na bočních ochranných krytech, což se ukázalo jako snadné, efektivní a nenákladné řešení,“ dodal François Savoye.

Boční obtékání vzduchu je vylepšeno díky zapuštěným kolům s aerodynamickými kryty a montáži zadních deflektorů, které jsou součástí konstrukce zadních dveří. Přístupový schůdek je zcela zakryt díky mobilnímu krytu, který se otevře díky rozšířeným dveřím, čímž je zajištěno dokonalé propojení mezi horní a spod-ní části kabiny. Světlá výška byla optimalizována přidáním pružných prvků, čímž bylo vylepšeno proudění vzduchu ve spodní části vozidla. Zpětná zrcátka byla nahrazena profilovanými kamerami a vnitřní obrazovkou, které společně přispívají ke sníženému odporu vzduchu u vozidla.

Inovace v oblasti hnací soustavy

Urban Lab 2 rovněž inovuje oblast hnací soustavy s cílem snížit spotřebu paliva, a to díky kombinaci systému stop & start a mikrohybridní technologie vyvinuté ve spolupráci s partnerem Valeo. Systém stop & start automaticky vypne motor při zastavení vozidla, například na semaforech, a tím přispívá k nižší spotřebě. Mikrohybridní technologie umožňuje využití „volné energie“, která vzniká při brzdění nebo zvednutí nohy z plynového pedálu prostřednictvím výkonného elektrického generátoru (48V).

Konektivita

Řidič je pro Renault Trucks při snižovaní spotřeby klíčovým prvkem. Z tohoto důvodu je Urban Lab 2 vybaven technologiemi, které pomáhají při řízení propojit vozidlo s okolním prostředím. Konstruktéři vyvinuli ve spolupráci se společností BeNomad speciální navigační software, který zajišťuje propojení vozidla s infrastrukturou. Pro každou cestu navrhne GPS trasu, která je pro vozidlo nejefektivnější a vyžaduje nejnižší spotřebu paliva, a současně odhaduje čas jízdy a spotřebu.

Urban Lab 2 je také propojen s okolní infrastrukturou, aby optimalizoval svůj průjezd na zelených světlech.

Příznivý vliv na spotřebu pak mají i pneumatiky s nízkým valivým odporem.

(lan)

spinner