16. července 2025, red, lan

17.7. - „Dnešní návrh rozpočtu EU je hlasitý, jasný a velmi definitivní – Evropská komise výrazně zvýšila své potenciální investice do železnic. Mezi zdvojnásobením fondů programu Horizont Evropa, zdvojnásobením nástroje pro propojení Evropy (CEF), odhalením Evropského fondu pro konkurenceschopnost a desetinásobným zvýšením prostředků na vojenskou mobilitu máme k dispozici odrazový můstek pro zahájení mamutího úkolu, kterým je vybudování evropské železniční sítě zítřka.“ Ve svém komentáři to včera uvedl generální ředitel Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE) Enno Wiebe.
„Je třeba ocenit a pochválit politiky za to, jak důrazně vyzývali k zachování a posílení CEF, nejvýznamnějšího nástroje EU pro investice do železnic, s rozpočtem 50 miliard EUR (základní částka) a 18 miliard EUR na vojenskou mobilitu, což je nárůst z celkových 25 miliard EUR. Další kroky jsou zřejmé. V nadcházejících jednáních musíme společně zajistit, aby tyto různé investiční pilíře měly maximální dopad a aby evropští občané, průmysl a tvůrci politik dostali to, co nejvíce chtějí – plynulou evropskou železniční síť bez hranic, kterou zajistí konkurenceschopný evropský železniční průmysl.,“ uvedl Enno Wiebe
„Tento rozpočtový rámec EU má správnou strukturu a jsme rádi, že se vyvíjí úsilí o zjednodušení a zlepšení přístupu k financování. V době geopolitického napětí v Evropě způsobeného bezpečnostními obavami, změnou klimatu a různými ekonomickými výzvami musíme spolupracovat, abychom maximalizovali výhody dvojího použití v jakýchkoli investicích do vojenské mobility, a zúčastněné strany musí brát vážně roli, kterou může železnice hrát při zvyšování připravenosti Evropy. V tomto smyslu by nový nástroj CEF měl být postaven na pevném řízení, rozpočtu a struktuře jako hlavním zdroji financování vojenské mobility, a to jak pro infrastrukturu, tak pro dopravní prostředky,“ pokračuje Enno Wiebe.
„Navzdory těmto výzvám nesmí Evropa zapomenout splnit slib dokončení transevropské dopravní sítě (TEN-T) a zajistit, aby byly k dispozici finanční prostředky na zavedení technologií, jako je evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS), do naší železniční sítě, což posílí interoperabilitu a zvýší bezpečnost a kapacitu evropského železničního systému. Financování poskytované z víceletého finančního rámce EU (VFR) umožní předvídatelnost a připraví půdu pro zvýšení investic k dosažení těchto cílů“, říká Enno Wiebe.
„Do roku 2040 si EU klade za cíl dosáhnout velmi ambiciózních klimatických cílů. Bez udržitelného, nízkoemisního způsobu přepravy osob i nákladu nemůže přejít na klimaticky neutrální ekonomiku. Je třeba i nadále investovat do čistých kolejových vozidel a inovativních technologií, a to jak nyní, tak i v budoucnu, a zároveň rozšiřovat a modernizovat železniční infrastrukturu, kterou běžní lidé denně využívají. K tomuto cíli přispěje i navrhovaný 35% cíl výdajů na klima v rámci celého MFF,“ uvádí Enno Wiebe.
„Pokračující přítomnost programu Horizont Evropa a posílený rozpočet ve výši 175 miliard EUR znamenají, že můžeme zahájit práci na zajištění nástupce evropského společného podniku pro železnice. Aby evropský železniční průmysl zůstal na špici, zachoval si svou konkurenční výhodu a vytvořil síť v rámci celé EU, na kterou můžeme být hrdí, musíme dát jasnou prioritu výzkumu a vývoji v oblasti železnic. UNIFE také vítá skutečnost, že Evropský fond konkurenceschopnosti (ECF) umožní EU upřednostňovat podporu výroby a vývoje strategických technologií a odvětví v Unii,“ zakončuje svůj komentář Enno Wiebe.
(lan)
Ilustrační foto: Pixabay