Slovensko zaostává v modernizaci železnic, podle úřadu se může inspirovat Českem

Slovensko zaostává v modernizaci železnic, podle úřadu se může inspirovat Českem

2.10. - Slovensko výrazně zaostává v modernizaci svých hlavních železničních koridorů a v této oblasti neplní původně stanovené cíle. Ve své analýze to dnes uvedl slovenský nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), podle kterého by se Bratislava při modernizaci železničních tratí mohla inspirovat Českou republikou.

Ke konci loňského roku Slovensko zrekonstruovalo jen třetinu hlavních železničních tratí, a to za 1,6 miliardy EUR (41 miliard Kč). V současnosti stavební práce pokračují na dalších úsecích v délce 74 kilometrů. Podle NKÚ je v zemi do roku 2030 potřeba zmodernizovat 563 kilometrů tratí s odhadovanými náklady 5,6 miliardy EUR (143 miliard Kč).

"Na téměř nulové plnění cílů souvisejících s modernizací hlavních železničních tratí má zásadní vliv nedostatek financí a absence udržitelného systému vícezdrojového financování. Poslední dvě desetiletí řešíme klíčové projekty dopravní infrastruktury výlučně z evropských zdrojů, což je nesystémové a neudržitelné," uvedl místopředseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

Úřad uvedl, že vzorem pro Slovensko ve zmíněné oblasti by mohla být Česká republika, která podle úřadu do konce roku 2019 zmodernizovala 76 procent své železniční sítě. Z analýzy NKÚ vyplývá, že dvě pětiny nákladů pokryly národní zdroje, dalších 30 procent evropské fondy a zhruba čtvrtinu bankovní úvěry.

Slovenský ministr dopravy Andrej Doležal uvedl, že až 35 procent železničních tratí v sítí státního správce železniční infrastruktury ŽSR je v nevyhovujícím stavu a že investice do nových tratí jsou už léta utlumeny. Uvítal, že peníze na infrastrukturu bude moci Slovensko čerpat i z mimořádného fondu obnovy.

Šéf ŽSR Miloslav Havrila řekl, že zatímco v Česku je nízké dodržování grafikonu zapříčiněno velkým rozsahem výluk v souvislosti s investicemi a opravami, na Slovensku je to z důvodu značného rozsahu dopravních omezení a počtu poruch na zařízeních infrastruktury.

Slovenský parlament změnou zákona o státním rozpočtu z podnětu vlády letos vyčlenil dodatečné peníze i pro státního správce železniční infrastruktury. Slovenské ministerstvo dopravy už dříve upozornilo, že dřívější balík peněz nepostačoval k výraznějšímu zlepšení stavu železničních tratí.

(čtk)

Ilustrační foto: ŽSK

spinner