Propustnost koridorového úseku z Velimi do Poříčan zvýšily dvě nové odbočky

Propustnost koridorového úseku z Velimi do Poříčan zvýšily dvě nové odbočky

11.5. - Správa železnic včera slavnostně ukončila celkovou rekonstrukci části prvního koridoru mezi Velimí a Poříčany. Šlo o první stavbu spolufinancovanou z programu CEF Blending, který je kombinací finančních prostředků z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Výsledkem prací je nejen zmodernizovaný železniční svršek a spodek, ale také zvýšená propustnost trati díky novým odbočkám Cerhenice a Tatce. Cestující ocení i bezbariérový přístup na nástupiště na všech nádražích.

Program CEF Blending je zaměřený především na už dříve zmodernizované části koridorů. V tomto případě prošly přestavbou dva mezistaniční úseky a stanice Velim a Poříčany,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodal, výluky ve Velimi se využily i pro celkovou opravu navazujícího úseku do Kolína.

Stavba začala v červnu 2020. V Poříčanech se dělníci zaměřili na obnovu staničních kolejí a také více než dvacítky výhybek. V mezistaničních úsecích došlo k celkové rekonstrukci železničního spodku i svršku. U zastávek Cerhenice a Tatce vznikly nové odbočky, které v případě potřeby umožňují vlaku přejezd z jedné koleje na druhou. Nástupiště na obou zastávkách mají normovou výšku 550 mm nad kolejí a jsou bezbariérově přístupná. To platí i pro ostrovní nástupiště ve stanici Velim. Na všech místech došlo k osazení nového informačního systému a moderního mobiliáře.

Zrekonstruovalo se pět železničních mostů, ochranu před hlukem z železniční dopravy zajišťují nové protihlukové stěny. Kompletní výměnou prošlo trakční vedení, zlepšil se technický stav ohřevů výhybek, rozvodů nízkého napětí a osvětlení. Součástí projektu byla rovněž obnova a rozšíření funkcionalit staničního zabezpečovacího zařízení ve Velimi a v Pečkách. V Poříčanech se pak vybudovalo zcela nové zabezpečení.

Realizaci stavby s názvem Velim – Poříčany, BC provedlo sdružení SWIETELSKY Rail CZ + Subterra. Celkové investiční náklady stavby činí 5,176 miliardy korun bez DPH. Projekt byl v rámci nástroje CEF Blending spolufinancovaný Evropskou unií do výše 20 % způsobilých nákladů na realizaci a financovaný z úvěru EIB až do výše 50 % celkových investičních nákladů. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Foto: Subterra - zrekonstruovaná část koridoru v železniční stanici Poříčany

spinner