Nová pravidla: Dohled nad strojvůdci se zvýší

Nová pravidla: Dohled nad strojvůdci se zvýší

Ministerstvo dopravy chystá zpřísnění dohledu nad strojvůdci, kteří mnohdy překračují limit pracovní doby. V novele drážního zákona, kterou by měla v září projednat Sněmovna, bude zaveden monitoring licencí strojvedoucích, který by měl odhalit skutečnou dobu práce u různých dopravců.

Maximální délka směny má být 13 hodin bez zahrnutí režijní jízdy, doba odpočinku pak šest hodin. Novela by také měla umožnit odebrání licence při opakovaném projetí návěstidla.

Ministr dopravy Karel Havlíček po nehodách v polovině července inicioval vznik nové expertní komise, která bude každých 14 dnů řešit otázky bezpečnosti na železnicích. V komisi jsou zástupci ministerstva, Drážního úřadu, Správy železnic, Drážní inspekce, státních dopravců a akademické obce.

Urychlí se zabezpečení přejezdů

Ministerstvo také urychlí práce na zabezpečení železničních přejezdů. Zhruba 500 přejezdů by mělo být zabezpečeno do roku 2022, tedy o pět let dříve, než byl plán. Projekty na 247 přejezdů budou schváleny do konce září. Investice mají dosáhnout jednu miliardu ročně.

Havlíček zopakoval, že stát chce v příštích 20 letech investovat do budování zabezpečovacího systému ETCS na železnici pět miliard korun ročně. Další dvě miliardy korun za rok chce dát v příštích deseti letech na instalaci zabezpečovacího systému do 1368 vlaků. Regionální tratě D3 budou zabezpečené zjednodušeným způsobem.Na regionálních tratích se zjednodušeným řízením provozu od 15. srpna platí nová opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu. Hlavním opatřením na tratích s označením D3 je zavedení ohlašovací povinnosti pro všechny vlaky. Strojvedoucí tak budou muset hlásit vždy a bez výjimky jízdu ve všech dopravnách. Jsou to zpravidla stanice bez řídícího dispečera, kde se kříží vlaky, nebo kde hrozí dostižení vlaku spojem ze stejného směru. Dosud tato povinnost platila jen v místech, kde to bylo nezbytné pro řízení dopravy, ostatní místa vlaky projížděly bez ohlášení. Dispečeři zároveň přijdou o možnost ohlašovací povinnost operativně zrušit. Správa proto chce rozšířit možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího.

Zákaz jízdy s náskokem

Další opatření by měla pomoci k větší pravidelnosti dopravy na tratích D3. Správa proto zakázala jízdu s náskokem, tedy dříve než stanovuje jízdní řád. Projeví se to zejména u nákladních vlaků. Jiná bude i tvorba jízdních řádů, ve kterých budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky.

(čtk, red)

Foto: ČD

spinner