​DB letos investuje do rozvoje sítě rekordní částku 12,7 miliardy EUR

​DB letos investuje do rozvoje sítě rekordní částku 12,7 miliardy EUR

Rekordní objem investic a nové projekty zajistí další zlepšení německé železniční infrastruktury. „Budujeme novou síť pro Německo,“ uvedl člen představenstva Deutsche Bahn Ronald Pofalla, který je odpovědný za rozvoj sítě DB. „Železnice je klíčovým prvkem strategie boje proti klimatickým změnám. Proto investujeme do jejího rozvoje jako nikdy předtím a zvyšujeme tempo rekonstrukce a rozšiřování kapacit železniční sítě,“ dodal Ronald Pofalla.

V letošním roce jde na projekty v železniční infrastruktuře v Německu celkem 12,7 miliardy EUR, a to z prostředků Deutsche Bahn, ze spolkového státního rozpočtu a za podpory rozpočtů jednotlivých spolkových zemí. Pro srovnání – v roce 2020 činily investice 12,2 miliardy EUR. Je to nejvyšší částka, která byla v Německu v jednom roce vynaložena na modernizaci, údržbu, rozšíření a novou výstavbu železniční infrastruktury a vylepšení nádraží. Letos projde renovací a vylepšením 1900 kilometrů kolejí, více než 2000 výhybek, téměř 140 mostů a kolem 670 nádraží.

Program „Nová síť pro Německo“ stojí na čtyřech pilířích: náboru nových zaměstnanců, využití digitálních technologií pro stavební a plánovací činnost, promyšlené údržbě a digitalizaci celé sítě. Tempo prací výrazně zrychluje: DB v roce 2021 zaměstná dva tisíce dalších techniků, inženýrů a pracovníků stavebního dozoru a navíc 1700 nových pracovníků údržby.

Deutsche Bahn chce všechny velké infrastrukturní projekty urychlit až o 25 procent. Sází na digitální nástroje jako je Informační model budovy BIM (Building Information Modeling), posílení zapojení občanů a zkrácení doby plánovací fáze. Páteřní koridory jako je rychlostní trať Hannover – Würzburg vybaví DB dalšími 1300 chytrými senzory na výhybkách. Inteligentní systém monitorování stavu vytížené infrastruktury pomůže zajistit hladké plánování údržby a výměn komponentů, aniž by byl provoz jakkoli narušován. Německá dráha jen v loňském roce díky chytrým technologiím „preventivně“ vyřešila téměř 5000 poškození výhybek.

Digitalizace německé železniční sítě se v roce 2021 dostává do další etapy rozvoje: mimo jiné budou první úseky nákladního koridoru Rýn – Alpy vybaveny evropským řídicím systémem ETCS. V říjnu bude možné spustil vysoce automatizovaný provoz na digitalizovaném úseku S‑Bahn v Hamburku.

Optimalizace plánování rekonstrukčních prací i nové výstavby bude intenzivně využívat náhradních mostů, objízdných kolejí a dalších opatření, která pomohou zajistit plynulost provozu. Výluky v síti jsou nyní na historicky nejnižší úrovni.

(red)

Foto: DB

spinner