Společnost České dráhy, a. s., se v loňském roce potýkala s výpadkem tržeb. Na druhou stranu ani za obtížné situace nerezignovala na modernizaci vozového parku. Jak se společnost snaží vyrovnat s loňskou ztrátou a jaké jsou její cíle pro letošní rok, o tom jsme hovořili s předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah, a. s., Ivanem Bednárikem, MBA.
Vydání 10/2021
„Silniční doprava stojí při změnách, jaké přinesl brexit, vždy v první linii, v dobrém i ve zlém. Brexit se chystal velmi dlouho, přesto nebylo do poslední chvíle jasné, za jakých podmínek proběhne. Dopravci se snažili vstřebat maximum informací a zvládnout vyžadované postupy, zejména při odbavení zboží a průjezdu hraniční linie, ať už na trajektu nebo vlakem,“ upozornil na to generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Členové Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) v důsledku brexitu trpí především komplikacemi v celním odbavení na hranicích Evropské unie a Velké Británie. O existenci fondu, který by částečně následky brexitu firmám kompenzoval (viz str. 1), svaz oficiálně neví. Uvedl to Petr Rožek, výkonný ředitel SSL.
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vydala dokument Green Compact pro společný globální postup pro dosažení uhlíkové neutrality v silniční dopravě do roku 2050.
Brexit přinesl evropským firmám řadu komplikací, mimo jiné zvýšil i jejich administrativní náklady. Vedoucí představitelé EU se proto shodli na tom, že je třeba jim tyto náklady kompenzovat. Česká republika by v tuto chvíli z nového fondu mohla získat 50 milionů EUR. Uvedl to náměstek ministra dopravy Jan Sechter.
Dnes přibližujeme požadavky evropských spedičních a dopravních svazů a firem z poslední doby, které požadují od vedení Evropské unie urychlený zásah.
Stát chce vybudováním vysokorychlostních tratí (VRT) zmenšit vzdálenosti mezi tuzemskými i evropskými centry. Tím pomůže ekonomice, zvýší mobilitu obyvatel a podpoří přesun nákladní dopravy na výrazně ekologičtější železnici. Přípravu, výstavbu i následný provoz VRT v Česku má na starosti Správa železnic. Její zástupci se po rozvolnění vládních opatření proti koronaviru znovu rozjeli do regionů, aby místním zastupitelům a veřejnosti projekt představili.
Brexit se dotkl řady českých firem. Jak se s novými podmínkami vypořádaly z hlediska celních formalit a co je v této oblasti čeká do budoucna, na to jsme se zeptali plk. Mgr. Lubomíra Doskočila z Generálního ředitelství cel, zástupce ředitelky odboru 21 – Celního a vedoucí oddělení 212 – Původu zboží, celní hodnoty a celní nomenklatury.
Problémy způsobené odchodem Británie z Evropské unie se nás rozhodně týkají a je potřeba se jim věnovat. Velká Británie je 5. až 6. nejvýznamnějším obchodním partnerem České republiky. Objem exportu je téměř dvojnásobný oproti vývozu do Ruska, jeho přidaná hodnota je spíše vyšší a s Británií máme aktivní obchodní bilanci. České firmy na tamním trhu dosud zaznamenávaly velké úspěchy především v automobilovém průmyslu, letectví, elektrotechnice nebo ve zdravotní technice. Upozornil na to Lukáš Martin, ředitel sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR (SPČR).