Labe je nyní díky dešťům nyní splavné, zřejmě ale ne dlouho

Labe je nyní díky dešťům nyní splavné, zřejmě ale ne dlouho

15.6. - Labe v Ústeckém kraji je nyní díky posledním dešťům splavné na 70 procent. Znamená to, že lodě mohou převážet 70 procent nákladu. Za zvýšení hladiny mohou poslední přívalové deště, pokud nespadnou další srážky, koryto bude opět několik měsíců nesplavné. Řekl to jednatel společnosti Evropská vodní doprava (EVD) Lukáš Hradský. Nejvíce trpí export a import, kdy majitelé firem musí platit násobně vyšší částky za jinou alternativu transportu.

"Pokles hladiny očekáváme velmi rychlý, protože přívalové deště byly rychlé, takže si myslím, že to nebude mít dlouhého trvání. Dešťům předcházelo extrémní sucho a můj osobní odhad je, že pakliže nepřijdou další srážky, tak vodní stavy budou zase velmi rychle klesat někam k zastavené plavbě," uvedl Lukáš Hradský.

Zastavená plavba byla loni devět měsíců, kdy se třeba v Ústí nad Labem dala řeka přejít suchou nohou. "Předloni to bylo osm měsíců a posledních pět let byla nesplavnost delší než půl roku v roce," uvedl jednatel a doplnil, že hydrometeorologové hodnotí minulých pět let jako nejsušší období za posledních 500 let.

Letos bylo podle Lukáše Hradského Labe nesplavné již v dubnu, díky dešťům se plavba nyní mohla obnovit. V pondělí například mířil remorkér vezoucí tanker s pivními tanky z Hřenska na Děčínsku přes Ústí nad Labem do Lovosic. Lukáš Hradský míní, že se dá ztrátám firem zabránit vybudováním infrastruktury, ke které se stát zavázal již před mnoha lety. "Pro lodě se dá postavit vodní cesta a pak by mohly plout celoročně," řekl a dodal, že ztráty kvůli nesplavnosti jsou milionové.

Jiří Mach ze státního podniku Povodí Labe v pondělí řekl, že na celoroční splavnosti řeky se pracuje například v Děčíně. Nyní ale není, kde vodu na Labi zadržovat. "Jediný, kdo nám může pomoct, je Vltavská kaskáda a tam také chybí voda," uvedl Jiří Mach, který předpokládá, že řeka bude v létě opět nesplavná.

Pokud by v budoucnu bylo Labe celoročně splavné, dá se podle Jiřího Macha předpokládat, že by v regionu ubyly kamiony. Podle něj by šlo o stovky tisíc tun nákladu.

(čtk)

Foto: ŘVC

spinner