​IRU: Pokyny EU týkající se závazků veřejné služby nesplňují očekávání

​IRU: Pokyny EU týkající se závazků veřejné služby nesplňují očekávání

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá výkladové pokyny Evropské unie k závazkům veřejné služby v přepravě cestujících po železnici a silnici. Pokyny vyzývají k vytvoření otevřenějšího, spravedlivějšího a transparentnějšího konkurenčního prostředí, které umožní všem soukromým provozovatelům, včetně velkých a malých podniků, mít na trhu rovné příležitosti a konkurovat za rovných podmínek vnitřním provozovatelům z veřejného sektoru.

Pokyny však podle IRU nevytvářejí rovné podmínky pro udržitelné druhy dopravy, což je zásadní pro podporu účinného přechodu na čistší a ekologičtější dopravu v EU. Dálkové a meziměstské autobusy jsou jedním z nejudržitelnějších a cenově nejdostupnějších prostředků hromadné osobní dopravy.

Dálkové autobusy byly navíc podle údajů Německé agentury pro životní prostředí vyhodnoceny jako nejvýkonnější ze všech druhů dopravy, pokud jde o emise CO2 a celkový dopad na životní prostředí v přepočtu na jeden osobokilometr, a to podle přístupu well‑to‑wheel.

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů v EU Raluca Marianová uvedla: „Vize EU týkající se závazku veřejné služby v odvětví mobility bohužel nezahrnuje podporu dálkové autobusové a autokarové dopravy jako doplňku k železniční dopravě ve skladbě mobility. Abychom dekarbonizovali odvětví mobility, musíme se dočkat skutečné spolupráce mezi jednotlivými druhy dopravy, přičemž ke všem udržitelným druhům dopravy bude přistupováno stejně a spravedlivě. Bez toho ohrožujeme přechod Evropy na ekologickou dopravu.“

Výkladové pokyny zdůrazňují, že interní provozovatel ve veřejném sektoru by měl mít výjimku z pravidla spravedlivé hospodářské soutěže při zadávání veřejných zakázek na služby. V pokynech se uvádí, že smlouvy o veřejných službách musí rovněž stanovit, zda je možné uzavírat subdodavatelské smlouvy, a pokud ano, v jakém rozsahu. Ve skutečnosti je podle IRU rostoucí trend omezovat subdodávek na komerční subjekty, kdy se podnikatelský sektor omezuje na pouhé poskytování řidičského personálu nebo se omezuje na finančně méně zajímavé trasy či služby. Hospodářská činnost soukromých společností se tak omezuje na minimum, což podle zástupců dopravních firem není dlouhodobě udržitelný model.

(lan)

Ilustrační foto: IVECO Bus

spinner