Děčínský dopravní podnik chce požádat o dotace na projekty asi za 320 milionů Kč

Děčínský dopravní podnik chce požádat o dotace na projekty asi za 320 milionů Kč

6.6. - Dopravní podnik města Děčína chce požádat o dotace na nákup elektrobusů, pořízení dobíjecích stanic a modernizaci odbavovacího systému. Předpokládaná výše projektů je 320 milionů korun. ČTK to řekl předseda představenstva podniku Zdeněk Machala.

"V Děčíně se postupně v rámci plánu udržitelné mobility zavedou bezemisní vozidla, to jsou v současné době buď elektrobusy, nebo vodíkové autobusy," řekl Zdeněk Machala. Podle něj se počítá s tím, že do roku 2030 bude po městě jezdit nejméně 20 elektrobusů, které nahradí stávající naftová vozidla. Nyní má podnik 55 autobusů, z nich 29 jezdí na naftu a zbytek na stlačený plyn.

"Na dieselový autobus už dotace nejsou. Na plynový autobus ještě nedávno dotace byla, ale teď už ne z důvodu plánů, které počítají s náhradou všech fosilních paliv, a na elektrobusy a vodíkové autobusy je šance dostat dotaci 85 procent," řekl Zdeněk Machala.

Podle něj lze při současných cenách elektřiny předpokládat, že provozní náklady na elektřinu budou podobné jako u nafty, plyn i vodík vyjdou dráž. Nicméně město zvažuje i koupi vodíkových autobusů. "Vím, že musí nastat spojení několika firem, které o toto budou mít zájem, aby se technika začala rozvíjet. My jsme deklarovali, že jsme na to připraveni," uvedl Zdeněk Machala, který očekává, že v horizontu dvou až tří let by mohla vzniknout vodíková stanice malého rozsahu. Dopravní podnik by se na ni připojil jako první uživatel. Podle Machaly by mohly pomoct i České dráhy, které uvažují o umístění vodíkové stanice do Děčína, fungovala by i pro veřejnost.

Zastupitelé na minulém zastupitelstvu schválili zvýšení platby pro dopravní podnik o sedm milionů Kč na 95 milionů. Nárůst souvisí se zdražením energií a pohonných hmot a zvýšením mezd řidičů. Machala nevyloučil, že se platba bude letos navyšovat znovu.

Náklady rostou, přestože se podnik snaží ušetřit mimo jiné také na počtu výjezdů autobusů. Proti loňskému roku podnik počet spojů zredukoval o tři procenta, už dříve však zavedl takzvaný prázdninový provoz, kdy nejezdí některé školní spoje. K tomuto kroku se podnik uchýlil i proto, že při pandemii koronaviru autobusy využívalo méně lidí. Postupně ale cestující začínají hromadnou dopravu využívat víc, přesto jich je méně než před rokem 2020.

Do autobusů chce podnik nalákat cestující i tím, že zřídí inteligentní odbavovací systém. Podle Zdeňka Machaly lidé chtějí, aby se cestování zrychlovalo a mnohdy tomu brání odbavovací systém. "Máme v plánu pořídit v horizontu tří let naprosto univerzální přístroj, který vám vezme jakoukoli kartu, platbu telefonem nebo mincemi a přečte i jízdenku z jiného dopravního prostředku, máme integrovaný dopravní systém," dodal předseda.

(čtk)

Ilustrační foto: Solaris

spinner