Česko zaostává za EU v zavádění elektrobusů, loni začaly jezdit jen dva

Česko zaostává za EU v zavádění elektrobusů, loni začaly jezdit jen dva

15.3. - Česká republika zaostává za ostatními zeměmi Evropské unie v rychlosti zavádění elektrobusů či autobusů na alternativní pohon do veřejné dopravy. Podíl autobusů na takzvané čistý pohon, tedy na elektřinu nebo alternativní palivo jako plyn, byl mezi loni registrovanými autobusy 7,65 procenta a Česku tak mezi zeměmi EU patří osmnácté místo. Informovalo o tom Centrum dopravního výzkumu (CDV) v tiskové zprávě.

"V České republice byly v uplynulém roce registrovány dva elektrobusy a 71 plynových autobusů, v součtu těchto vozidel nám patřila patnáctá příčka, podíl 7,65 procenta nás pak řadil na osmnácté místo. Ze zemí V4 bylo před námi Polsko s podílem 27,93 procenta a Slovensko s 8,70 procenta, za námi pak Maďarsko se 4,65 procenta," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Nejvíce nových autobusů, 877, mělo dieselový motor. Meziročně to sice představuje pokles o 16,95 procenta ve srovnání s rokem 2020, pokles registrací autobusů s tímto pohonem byl ale v EU razantnější a přišel už v roce 2020. Podíl dieselových autobusů tehdy poklesl ve srovnání s rokem 2019 o 27 procent, loni se pak snížil o další 2,86 procenta.

"Celkově bylo v registru v Česku evidováno 107 elektrobusů, vývoj v posledních letech má však sestupnou tendenci. Zatímco v roce 2018 bylo registrováno 50 elektrobusů, o rok později 11, v roce 2020 šest a vloni pouze dva. Proč je v Česku trend opačný než v EU, obecně pravděpodobně souvisí s malou popularitou elektromobility u nás a stále nedostatečně rozvinutou infrastrukturou, tedy systémem dobíjecích stanic," řekl Lukáš Kadula z CDV. V Česku také chybí dotační podpora nákupu elektřinou poháněných dopravních prostředků, momentálně se podle Jana Bezděkovského z ministerstva dopravy čeká na zákon o podpoře nízkoemisních vozidel.

Z autobusů na čistý pohon jsou výrazněji zastoupeny CNG autobusy, tedy ty poháněné stlačeným zemním plynem. Těch bylo v Česku celkově registrováno na konci loňského roku 1830, meziročně ale počet registrovaných autobusů na plyn klesl o 72,8 procenta. V roce 2020 jich bylo nově registrovaných 261, loni pouze 71.

(čtk)

Foto: SOR

spinner