​Společnost Diplo sází na široký záběr služeb a digitální inovace

​Společnost Diplo sází na široký záběr služeb a digitální inovace

3.12. - Společnost Diplo začínala s několika vozy a jednoduchým cílem nabídnout zákazníkům spolehlivou dopravu bez složitostí. Dnes je z ní zavedený dopravce s profesionálním dispečerským týmem, pevným zákaznickým portfoliem a jasně nastaveným provozním modelem. „Naší ambicí není být největší, ale poskytovat služby, na které se dá skutečně spolehnout,“ říká Michal Bubeník, spolumajitel firmy.

Právě důraz na jednoduchost, osobní přístup a promyšlené plánování firmu řadí mezi silné hráče českého trhu. I díky spolupráci se společností Eurowag dnes Diplo efektivně propojuje každodenní provoz s digitálními nástroji, které šetří čas a podporují další rozvoj.

Z garáže na evropské silnice

Diplo vzniklo z partnerství dvou zakladatelů, kteří se rozhodli využít své dosavadní zkušenosti z oboru. Výchozí strategií bylo začít s malou flotilou a provoz řídit maximálně efektivně. Tento princip firma udržela dodnes. Dnes sice provozuje desítky vozidel a spolupracuje s mezinárodními klienty, ale organizační struktura zůstává přehledná, rozhodovací procesy rychlé a komunikace uvnitř firmy přímá.

„Překotný růst se v dopravě nevyplácí. Udržujeme rozumnou velikost, abychom zachovali kvalitu a říditelnost celého provozu,“ vysvětluje Michal Bubeník. Výhodou tohoto modelu je podle něj schopnost okamžitě reagovat na změny, zachovat osobní kontakt se zákazníky a eliminovat nadbytečnou administrativu.

Pikantní je, že firma začínala právě v době, kdy se ostatní dopravci potýkali s nejistotou. „My jsme začínali podnikat v době covidu a rozhodli se jít proti proudu. Zatímco ostatní omezovali, my jsme hledali způsoby, jak nabídnout řešení a pokračovat v růstu,“ vzpomíná Bubeník na začátky před pěti lety. Místo čerpání podpor se firma rozhodla aktivně stavět nové trasy a přepravy. „Nechtěli jsme využívat dotační programy, ale raději poskytovat kvalitní služby navzdory všem překážkám.“

Pětiletka jako první důležitý milník

Když se David Vladyka, druhý spolumajitel, zamýšlí nad vývojem firmy, označuje dosažení pěti let provozu za klíčový milník. „Dosažení pěti let provozu považujeme za první významný milník firmy. Nyní se díváme dopředu a plánujeme další růst,“ říká o současné pozici společnosti.

Za úspěchem ale nestojí jen šťastná náhoda nebo příznivé okolnosti. „Celý náš profesní život jsme se připravovali na vlastní podnikání. Po startu nám enormně pomohly znalosti oboru, kontakty a jasná představa o tom, jak mají věci fungovat,“ vysvětluje Bubeník. „Samozřejmě za tím stojí také obrovské množství práce. Prvních pět let jsme byli neustále přítomni ve firmě a děkujeme všem našim kolegům, že pracovali na plné obrátky.“

Výsledkem je dynamický růst, který firma zaznamenává dodnes. „Udržujeme růstové tempo, které považujeme za stabilní a dlouhodobě zvládnutelné,“ potvrzuje Vladyka s tím, že firma si především kontroluje, aby nikdy neklesala a neustále rostla.

Komplexní logistický řetězec pod jednou střechou

Co dnes odlišuje Diplo od běžných dopravců, je schopnost pokrýt celý logistický řetězec. „Zajišťujeme kompletní cestu zboží od výrobce k finálnímu zákazníkovi. Přivezeme surovinu z přístavu, doručíme ji do výrobního závodu, převezeme hotový produkt na distribuční sklad a nakonec ho dopravíme k zákazníkovi,“ popisuje Bubeník filozofii komplexních služeb.

Konkrétně firma přepravuje námořní kontejnery z přístavů do střední Evropy, zajišťuje distribuci kontejnerů z lokálních terminálů ke klientům, provozuje plachtové přepravy nápojů a různého zboží napříč Evropou a specializuje se i na nadrozměrné zásilky. Úspěšným projektem posledních dvou let je systém výměnných nástaveb pro jednoho klienta, kde Diplo provozuje třináct spojů denně z českých dep do okolních států s cílem doručovat zásilky do 24 hodin.

Firma disponuje třemi sklady a poskytuje komplexní logistické a skladovací služby. „Provozujeme vlastní sklad ve východních Čechách a další dva v Praze, odkud zajišťujeme rozvoz různými typy vozidel od dodávek po nákladní automobily,“ doplňuje Vladyka. V neposlední řadě se Diplo zabývá také přepravou náročnějších typů nákladu včetně nebezpečných látek, což vyžaduje speciální certifikace a proškolené řidiče.

„Snažíme se mít celý ten dopravní řetězec pod kontrolou, respektive být proaktivní,“ shrnuje Bubeník strategii. „Pro jakýkoliv způsob dopravy my bychom měli mít u nás řešení.“

Efektivita a slušnost jako forma udržitelnosti

Diplo představuje nový typ market leadera, firmu, která neukazuje cestu velikostí, ale inovativním přístupem. Zatímco tradiční dopravci často kopírují zavedené postupy, Diplo aktivně definuje budoucnost odvětví. Většina principů, které firma dodržuje, se postupně stává standardem pro moderní logistiku, ať už jde o efektivní plánování tras, minimalizaci prázdných jízd, transparentní komunikaci se zákazníky nebo jasně definované podmínky spolupráce.

Důležitý je i vztah k lidem, od dispečerů a řidičů až po subdodavatele. Firma se snaží dlouhodobě spolupracovat s osvědčenými partnery, čímž zamezuje vysoké fluktuaci a buduje stabilní systém.

„Neděláme divoké nábory. Kdo k nám jde, většinou zůstává. Snažíme se lidem vytvořit lidské a předvídatelné podmínky, ne je zaskočit na každé drobnosti,“ dodává Bubeník.

Velmi specifický je přístup firmy k získávání a udržení řidičů, který se stává inspirací pro celé odvětví. „Kvalitních řidičů je podle našich zkušeností na trhu dost a zůstávají tam, kde najdou vhodné pracovní podmínky. Od začátku máme jasně nastaveno, jak se k zaměstnancům chceme chovat, a díky tomu problém s nedostatkem řidičů prakticky neřešíme.“

Klíčem je osobní zkušenost. „Sám jsem prošel pozicí řidiče, takže vím, co tato profese obnáší a jaké má požadavky. Tento vhled předáváme i našim dispečerům,“ vysvětluje Vladyka přístup založený na porozumění. Výsledkem je, že firma nevynakládá výrazné finanční prostředky na nábor řidičů, ale spoléhá na kulturu a komunikaci. „Je to výsledek každodenní práce celého týmu, abychom vytvořili prostředí, kde se řidiči cítí dobře.“

Aktivní přístup k zelené budoucnosti

Zatímco mnohé dopravní firmy k tématu dekarbonizace přistupují skepticky nebo vyčkávacím postojem, Diplo zvolilo průkopnickou strategii, která se stává vzorem pro celé odvětví. V loňském roce představilo projekt Diplo Green Line – první ucelenou divizi v českém dopravním sektoru postavenou výhradně na zelených řešeních. „Aktivně přicházíme ke klientům s konkrétními návrhy řešení. Nejde pouze o dekarbonizaci, ale i o metody výpočtu a různé návrhy udržitelných řešení,“ vysvětluje Bubeník přístup, který přebírají i větší konkurenti.

Důvodem je předvídání budoucích požadavků. „Víme, že CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) postupně dopadne na velké společnosti v našem portfoliu. Chceme být připraveni tak, aby naši klienti věděli, že u nás mají spolehlivého partnera pro zelené řešení,“ vysvětluje strategické myšlení za projektem Green Line.

Firma má interně proškoleného specialistu na výpočty uhlíkové stopy a umí vypočítat produkci CO2 na 100 kilometrů včetně nabídky alternativ při použití různých paliv. „Kalkulujeme uhlíkovou stopu pro jednotlivé projekty našich klientů, protože spadáme do jejich Scope 3, tedy emisí v dodavatelském řetězci“ říká Bubeník o praktickém přístupu k reportování.

Současné portfolio alternativních pohonů zahrnuje jeden tahač na LNG a čtyři vozidla využívající HVO v plném denním provozu. V září firma nasadila také tři elektrické tahače pro klienty, kteří požadují nízkoemisní přepravu.

„Podíl alternativních pohonů ve flotile není pouze naše rozhodnutí. Nabízíme tyto možnosti klientům a ti se rozhodují podle svých potřeb a rozpočtu,“ vysvětluje Bubeník tržně orientovaný přístup k zeleným technologiím.

Digitální revoluce každodenních procesů

Spolupráce s Eurowagem přišla v momentě, kdy Diplo potřebovalo sjednotit několik paralelních procesů. Přechod na digitální systém výkazů jízd, fakturace a správy řidičů přinesl výrazné zjednodušení a ušetřil čas nejen na straně dispečinku, ale i vedení firmy.

„Zbavili jsme se tří tabulek a tří různých přístupů. Všechno jsme sjednotili do jednoho rozhraní, které nám dává přehled i v reálném čase," popisuje David Vladyka praktické dopady digitalizace.

Klíčovou oblastí úspor je správa pohonných hmot a mýtného. „Náklady na pohonné hmoty tvoří až 40 procent z přepravného, takže každá optimalizace v této oblasti má významný dopad na hospodaření,“ upozorňuje Vladyka na důležitost efektivní správy paliva.

Eurowag firmě pomáhá nastavit využívání čerpacích stanic, aby minimalizovala nájezdové kilometry a využívala výhodné ceny v rámci sítě Eurowag Prime. Významnou úsporu přinesla jednotka EVA pro výběr mýta. „Díky jednotce EVA platíme mýtné ve třinácti evropských zemích prostřednictvím jediného zařízení, což výrazně zjednodušuje administrativu,“ oceňuje Vladyka. Firma se těší na dokončení pokrytí posledních čtyř států, aby mohla eliminovat poslední samostatnou mýtnou jednotku a dosáhnout tak úplné integrace.

Technologická ofenziva napříč celou firmou

Diplo se neomezuje pouze na tradiční optimalizace, ale systematicky implementuje nejmodernější technologie a stává se technologickým lídrem odvětví. „Letos jsme implementovali nový ERP systém a kompletně přepracovali workflow společnosti,“ popisuje Bubeník rozsáhlou digitální transformaci, která předběhla většinu českých dopravců o několik let.

Součástí změn je automatizace evidence dokladů prostřednictvím umělé inteligence, postupné odbourávání papírových dokumentů a komplexní projekt automatizace procesů. „Máme dlouhodobý projekt automatizace procesů, který zavádíme postupně podle toho, jak technologie dozrávají a stávají se finančně dostupnými,“ vysvětluje strategii postupné modernizace.

Zvláštní pozornost věnuje firma komunikaci s vozidly. „Zavádíme obousměrnou komunikaci s vozidly. Nejde pouze o zadávání úkolů, ale o získávání zpětné vazby o stavu zakázek, řidičů i vozidel,“ popisuje Bubeník systém, který přináší centralizovaný pohled na celý provoz.

Mladý vozový park s pravidelnou obnovou

Diplo dnes provozuje přibližně 80 vozidel včetně tahačů a menších nákladních aut. Průměrné stáří vozidel se pohybuje kolem dvou až tří let díky aktivní obnově flotily. „Každý rok obnovujeme vozový park v souvislosti s naším růstem,“ vysvětluje Vladyka filozofii moderního vozového parku.

Firma uplatňuje kaskádový systém přidělování vozidel. „Noví řidiči dostávají starší vozidla, zatímco zkušení postupují k nejnovějším strojům. V praxi to znamená, že každý druhý rok má řidič možnost získat novější vozidlo,“ popisuje Vladyka spravedlivý systém přidělování.

Strategickým cílem je provozovat vozidla maximálně pět až šest let. „Vozidla provozujeme maximálně pět až šest let, což znamená, že průměrné stáří flotily je kolem tří let,“ definuje Vladyka dlouhodobou vizi obnovy flotily.

Flexibilita místo specializace

Na rozdíl od mnoha dopravců, kteří se specializují na konkrétní typ nákladu, Diplo volí strategii maximální flexibility. „Zatím jsme nenarazili na hranice nebo typ nákladu, který bychom odmítli,“ říká Bubeník s důrazem na flexibilitu.

„Chceme, aby se na nás zákazník mohl obrátit s jakýmkoliv požadavkem a my byli schopni najít řešení. Diverzifikace služeb je pro nás klíčová, protože zákazník nemusí hledat další dodavatele,“ vysvětluje filozofii univerzálního dopravce.

Jedním z nejtypičtějších rysů market leadera je schopnost definovat nová herní pravidla místo sledování konkurence. „Díky našemu rychlému růstu a diverzifikaci služeb se pohybujeme napříč tolika segmenty, že nemáme jednoho konkrétního konkurenta, se kterým bychom se poměřovali,“ vysvětluje Vladyka pozici firmy, která si vytváří vlastní tržní kategorie.

„Samozřejmě víme, s kým se v různých výběrových řízeních utkáváme, ale těch oblastí je tolik, že naše konkurenční prostředí se neustále mění podle typu zakázky,“ pokračuje ve vysvětlení.

Tato diverzifikace umožňuje firmě soustředit se na vlastní strategii. „Držíme se postupů, které považujeme za správné a které nás zajímají. Místo sledování konkurence se soustředíme na naše inovace a vlastní cesty,“ říká Vladyka s tím, že sledování konkurence by mohlo vést k pouhému kopírování místo inovací.

Kvalita před kvantitou

Diplo přiznává, že dosahuje pouze jednotek procent zisku, což však odpovídá filozofii udržitelného růstu. „Preferujeme dlouhodobé investice do systémů, lidí a vozového parku před krátkodobým ziskem,“ vysvětluje Vladyka přístup k hospodaření.

Firma záměrně nevstupuje do všech dostupných zakázek, ale pečlivě vybírá projekty, které dokáže kvalitně zvládnout. „Důležitější, než růst počtu vozidel je pro nás schopnost dodržet servis, který jsme slíbili,“ vysvětluje Vladyka strategii selektivního růstu. Tato disciplína se projevuje i v přístupu k zákazníkům. Firma raději odmítne zakázku, než by riskovala snížení kvality služeb.

Systematická kontrola růstového tempa je dalším pilířem strategie. Firma si průběžně kontroluje, aby nikdy neklesala, ale zároveň neroste tempem, které by ohrozilo stabilitu provozu. „Sledujeme především to, abychom neustále rostli v jednotkách procent, ale kontrolovaně,“ popisuje Vladyka přístup, který se postupně stává inspirací pro další dopravce.

Umělá inteligence jako katalyzátor změn

Když se Bubeník zamýšlí nad budoucností odvětví, nevidí ji v tradičních obchodních cyklech, ale v technologické revoluci a opět ukazuje směr, kterým se ubírá moderní logistika. „Rok 2025 vnímám jako zlomový pro využívání umělé inteligence a zavádění nových procesů,“ předpovídá zásadní změny, které Diplo aktivně testuje a implementuje jako jeden z prvních v odvětví.

„Na trhu práce očekávám významné změny. Některé pozice zaniknou, jiné vzniknou, celkově se uvolní část pracovní síly,“ analyzuje dopady automatizace. „Dnes prakticky každý software využívá umělou inteligenci, která nahrazuje část lidské práce.“

Co se týče geopolitických vlivů, firma zůstává realistická. „Globální trendy jako obchodní válka mezi USA a Čínou jsou nepředvídatelné a jejich dopady na naše podnikání se nedají přesně predikovat, i když je jasné, že je pocítíme všichni,“ říká Vladyka o nepředvídatelnosti mezinárodního prostředí.

Diplo však zůstává optimistické. „Náš přístup se nemění a je stejný, jako když jsme před pěti lety začínali. Místo čekání na ideální podmínky se přizpůsobujeme situaci a hledáme příležitosti tam, kde ostatní vidí překážky,“ uzavírá Vladyka s vírou v adaptabilnost firmy.

Budoucnost? Stabilní, ne chaotický růst

Diplo si vybudovalo pozici, ze které může sebevědomě plánovat další rozvoj. Kombinace moderních technologií, zkušeného týmu a jasné strategie vytváří kvalitní základ pro další expanzi. Firma má připravené systémy pro růst, aniž by musela obětovat kvalitu nebo spolehlivost.

V kombinaci s rozumným využitím digitální podpory, stabilním personálním zázemím a otevřenou komunikací se zákazníky tak Diplo naplňuje to, co definuje kategorii Market Leader. Je to firma, která v náročném oboru ukazuje cestu k udržitelnému podnikání bez zbytečného chaosu a s jasnou vizí do budoucna.

(red)

Foto: Diplo

spinner